Programmera i förskoleklass

vi har under året lekt robotar där vi styrt varandra med händerna. Man får olika kommandon beroende hur man håller i sin kompis. Sedan fick vi en robot som heter ozobot. Man ritar upp en bana med pennan som den ska följa, man kan även rita upp koder så den gör olika saker.

image

Efter det så fick eleverna ett uppdrag att rita en robot som de sedan ska bygga. De satte igång med fullt engagemang och byggde efter sin ritning. När den var skapad fick de skriva om roboten på iPad lite fakta. Här upptäckte jag sedan att jag glömde att modella och att använda genre som vi gjort förut.

image

När deras affischer var klar så hade jag hunnit göra en programmeringsmall på datorn med scratch. Den mallen kopierade jag som ny tills jag hade en till varje elev. Eftersom det var på datorn så var det möjligt och även möjligt att göra deras robot som huvudperson i spelet.
Eleverna fick välja några saker att ändra på i sitt spel för att det skulle bli deras. Med varje elev så gick jag igenom att det är en robot som inte vet något om inte vi berättar det och så gick vi igenom koderna som var klar.
De var så stolta över sina spel och vi spelade dom på tavlan så alla kunde se!

Nu ska vi gå igenom spelen en gång till för nästa vecka ska vi till åk5 på skolan och inspriera dom till att programmera.

image

/Monica

3 svar till “Programmera i förskoleklass

  1. Annelie Andersson

    Wow vilket gediget jobb, o så spännande för barnen! Bra jobbat!

  2. Pingback: Programmering - susannestips | Pearltrees

  3. Pingback: PROGRAMMERING | Pearltrees

Lämna en kommentar