Vad gjorde vi i scratch

Eftersom jag aldrig har programmerat förut fick även jag börja från början. Jag började med att titta på filmer som iis.se skapat. De har några filmer som man kan följa för att lära sig programmering.

Sedan gjorde jag samma som de gjorde i filmerna, vi ville få vår robot att röra sig, samla 10 poäng genom att klicka på den. Så jag började med den grunden sedan gjorde jag några ändringar som jag tyckte blev lite bättre.

scratch kopia

Vi har även lagt in så att om man missar får man -1 poäng.

Vi har tränat att räkna upp och ner till 10 många gånger genom att tydligt hålla koll på elevernas poäng när de spelat på tavlan med projektorn. Jag har tänkt på att vara medveten om talen och ställa frågor om hur många poäng till det behövs för att det ska bli 10 osv. Samtidigt som vi tränat matte så har vi haft så roligt!

Med eleverna så fick de se den färdiga mallen och vi pratade om den och vad vi skulle göra med roboten. De fick välja om man var tvungen att läsa för att kunna spela eller om de ville spela in sin röst som berättar vad man ska göra.

De fick även välja vilket ljud som ska spelas upp när roboten träffas och om roboten ska gå rakt fram och tillbaka eller studsa runt. Eftersom jag har 22 elever som skulle göra det så kändes det som en bra start som skulle gå att genomföra.

Alla våra spel finns på vår klassblogg så att de kan spela hemma. En nackdel är att de endast går att spela på dator, så surfplatta och mobil fungerar inte.

Här får ni testa ett spel som vi gjort, men kom ihåg att det bara fungerar på dator:

//scratch.mit.edu/projects/embed/104641078/?autostart=false

Nu ska vi upp till åk 5 och visa upp spelen och mina elever ska få visa upp sitt spel sedan har jag planerat så att jag kan stanna kvar en stund i klassen och visa dom bakom spelen och hur det är uppbyggt.

Tack vare så duktiga kollegor runt om i Sverige fick jag tips på en sida som är toppen för att använda när man börjar med programmering: code.org där finns det färdiga upplägg att använda och de fungerar även på iPad. Den sidan kommer jag att visa för åk 5 så de kan komma igång på egen hand om de vill.

Mina tankar nu är att få eleverna medveten om att det kan behöva finnas en tydlig story. Vi arbetar med genrepedagogik på skolan och jag funderar på hur man kan koppla ihop det med instruktioner och narrativa genre.

/Monica

 

 

 

Kommentera

