Att lita på eleverna

Nu har jag fullt upp på mitt jobb i förskoleklass och just nu har jag alla utvecklingssamtal med eleverna.

Men för några veckor sedan när jag skulle börja förbereda mig så kände jag att eleverna behöver vara mer delaktiga. Jag skulle önska att jag hade elevledda samtal som jag sett så många goda exempel på men jag var inte riktigt klar med de tankarna.

Jag ville däremot prova och se vad eleverna själva kan göra. Jag har i min klass 4 ipads och min egen så när jag hade halvklass gick jag igenom appen book creator med dem. Jag visade kort hur de spelar in samtal, ritar och tar kort. De fick en uppgift som var att intervjua varandra om vad de tycker är roligt i skolan, vad de har lärt sig, vad de inte tycker om. Sedan fick de rita, skriva sina namn på första sidan och ta kort på saker ur sin pärm. De arbetade två och två, (med sin skrivkompis) och satte sig i olika hörn i klassrummet. Jag kunde gå till de som behövde lite hjälp att komma igång och vissa fick jag hjälpa med att intervjua men det var otroligt få som behövde hjälp.

Efteråt när jag tittade igenom alla böckerna så blev jag så imponerad över resultatet för det var en chansning från min sida men inte från eleverna. De var helt seriösa i sina intervjuer och svar. På samtalen så tittade vi och lyssnade vi på deras intervjuer och då blev eleverna så stolta över sina egna böcker. Föräldrarna tyckte det var roligt att få höra sitt barn i samspel med en kompis. Nu ska jag komma ihåg att låta eleverna fylla på sin bok när de gör något och spela in egna reflektioner i den. För jag vet att dom kan!

Så roligt det är när man vågar släppa lite och låta eleverna bli mer delaktiga i processen!

Till nästa år så är detta något som jag ska starta upp på hösten så den blir levande hela året!

/Monica

Kommentera

