Mediepedagogik på barnens villkor

Nu när snön har tinat bort här i Östersund och det inte går att åka skidor fick jag tid över att läsa boken Mediepedagogik på barnens villkor där Ulla-Karin Lundgren Öhman är redaktör.
SAMSUNG CSCI den boken har flera pedagoger runt om i Sverige varit delaktiga att skriva. De som skrivit varsitt kapitel är:
Ulla-Karin Lundgren Öhman,
Anna Stigsdotter,
Erika Kyrk Seger,
Markus Bergenord,
Ingela Åström,
Anna Nilsson och Anette Larsson,
Ulla Berg och Marie Eman,
Therés Åkerblom,
Susanne Kjellander,
Carina Carlsson och
Martina Lundström.

Detta gör att boken får en bredd och får en helhet. Boken innehåller tankar från etiskt förhållningssätt, miljöer, läroplanen, pedagogrollen och barnens roll i den digitala miljö som finns på våra förskolor.

Det är en bok som är verksamhetsnära och jag längtar till jullovet är slut och jag får möta barnen och fortsätta utforska det digitala tillsammans med barnen. För det som på flera ställen lyfts fram är hur digitalt kompetenta barnen är redan som 1 åringar och jag som då möter 6 åringar hur kan jag utmana dem vidare? Nu vill jag köpa in iPad med 3G och leta skatter, skypa med en annan grupp och radera appar på skolans iPads!

Jag har haft möjlighet att lyssna på flera av författarna när de föreläst tidigare men flera har jag inte hört tidigare. Ett kapitel som jag kommer reflektera mer kring är det som Therés Åkerblom skrev om. Hon tar upp just det jag funderar mycket kring just nu den röda tråden från förskola och hela skoltiden.

I samband med att boken kom ut startades en Facebookgrupp av Ulla-Karin Lundgren Öhman som heter Mediepedagogik på barnens villkor där det finns utrymme att diskutera tillsammans med andra kollegor runt om i Sverige!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här finns boken att beställa och här finns ett smakprov på förlagets hemsida.

/Monica

Ett svar till “Mediepedagogik på barnens villkor

  1. Pingback: Mediepedagogik på barnens villkor | LekMiT

Lämna en kommentar