Vikten av pedagogiska planeringar med digitala verktyg

Hej!

Det är verkligen glest mellan inläggen nu på bloggen men så är det när man jobbar samtidigt. Jag bloggar däremot mer på vår klassblogg.

 

Men nu öppnade jag datorn och skulle börja på ett inlägg när jag tittar igenom gamla inlägg som jag aldrig publicerat, detta började jag på 2015 och det känns fortfarande aktuellt så därför kommer dessa frågeställningar nu. Det är så lätt att tro att de digitala verktygen är lösningen och att det är något magiskt som händer men det är viktigt att ha en tydlig plan och syfte med användningen. Nu har det skrivits in i LGR11 och många kan känna stress inför att börja inför digitala verktyg och jag tror att det kan lätt bli att man i farten ”slänger in” verktyg utan egentlig eftertanke.  Här kommer några frågeställningar att ta med vid planeringen:

 

Årskurs/ålder/ämne:

 

Hur mycket erfarenhet har ni att använda digitala verktyg?

 

Vad behöver du förbereda?

 

Vilken förmåga vill ni arbeta/träna?

 

Vad är syftet med arbetet?

 

Vad tror du tekniken ska bidra med?

 

Hur vill ni kunna dela ert arbet? (Utskrift, publicera på blogg, maila, visa på projektor)

 

Hur blev det?/ Vilka erfarenheter tar du med dig till nästa tillfälle?

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s