Snart börjar vi med programmering i förskoleklassen

jag har nu fått min robot blue bot till min förskoleklass. På skolan arbetar vi nu med narrativ genre och skapar sagor. Vi har börjat med att lägga fokus på strukturen och tidsord. Eleverna ritar och skriver för fullt men jag vill utmana den vidare.

Jag fick ett tips av min syster som är lärare i grundsärskolan där de skapat böcker utifrån roboten.

Det passar perfekt som kombination för mig just nu. Det är viktigt att programmering kommer in i ett sammanhang och inte blir ett isolerat ämne som man ska få in.

Jag skapade en film för att engagera eleverna och roboten blir en mottagare av deras skapande. Första filmen leder till skapande och till att undersöka hur roboten fungerar. Nästa film blir med uppdrag att skapa en saga i den miljö som eleverna bygger upp.

Kommentera

