De yngsta lär de äldsta på skolan

Idag var min förskoleklass upp till årskurs 5 på skolan för att visa sina robotspel. Vi hade igår gjort grupper och tränat berätta inför varandra om robotarna. Det är viktigt att vara bra förberedd  så det skulle kännas tryggt för mina elever.

Eleverna satt i grupper och visade upp sina affischer och visade sitt dataspel. Vi hade bestämt att vi skulle låta femmorna spela spelen eftersom vi hade gjort det så många gånger. Jag blev så imponerad över alla eleverna som gjorde det så bra idag. När de spelat en stund och alla var klar så fick mina elever gå ner till vårt klassrum med min kollega.

image

 

Jag hade lagt upp det så att jag skulle stanna kvar hos åk5 för att visa bakom spelen vad som fanns samt visa hur de kan gå vidare. Så vi började med att titta hur spelet är uppbyggt och vad eleverna hade fått ändra i programmeringen för att göra dem personliga.

Vi gick igenom hur det är uppbyggt samt hur man behöver tänka för att göra spel. Sedan visade jag min dotters spel som hon gjorde till sin redovisning för att visa möjligheterna för dem.

Sedan gick de in på scratch eller på code.org för att prova i grupper. De flesta valde att börja i code.org och lära sig. De kom igång riktigt bra och några gick in på scracht för att testa några spel samt titta på hur de programmerat. Då såg de vilket arbete det låg bakom många spel och var så sugen att fortsätta.

imageimage

image

Det är verkligen roligt att få komma till en annan klass och inspirera dom.

Så var inte rädd att prova programmera med era elever och börja med Code.org för att komma igång.

/Monica

Kommentera

