Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt 

Vi arbetar med Genrepedagogik på skolan och har på våra konferenser det som en stor del. Nu ska vi arbeta med instruktioner i alla klasser och vi delar med oss av våra tankar. Det var där jag upptäckte vad jag missat…..

IMG_2804

 

Jag gjorde en instruktion i förskoleklassen och jag hade klippt isär den så de fick sätta ihop den igen. Nu var detta bara första gången med gruppen så vi lade inte så mycket fokus på allt. Jag kom på det ganska sent att vi faktiskt hade ett bra tillfälle att göra en gemensam instruktion och själva arbetet gick bra i gruppen och jag kände mig till en början nöjd. Men när jag började reflektera kring det så upptäckte jag att jag helt hade glömt att förbereda mig språkligt. Jag hade inte lagt ner tid på att i förväg ta ut de viktiga expertorden och synliggöra dom utan ”körde på” som jag alltid gjort. Jag borde ha tänkt igenom språket innan och gett barnen chans att förstå allt. Som tur är så är arbete kring det som instruktionen handlade om inte klart så jag har en chans att göra ”rätt”. Nu ska jag skapa tydliga lappar med de expertord som förekommer och tydliggöra/synliggöra dem!

Så ofta fokuserar man på görandet och glömmer bort vissa viktiga delar!

Kommentera

