Ladda i verksamheten 

Ja man kan ladda både tekniska saker men även verksamheten. Jag fick höra det begreppet av en förskolechef i Östersund och jag fastnade verkligen för det. Vad kan jag ladda med för att utmana barnen vidare i deras arbete/process? 

Nu har jag i förskoleklass denna vecka erbjudit skapande med naturmaterial och de fick skapa fritt och några kom in på sin bokstav och skapade den medan några började skapa miljöer, de gjorde tältkåtor, stolar, eldstäder osv. Så nu funderar jag på vad jag ska ladda med för material för att utmana dem vidare i detta så det får fortsätta och skapa kring det. Vad kan jag tillföra så att de har glöden att fortsätta, vilket material kommer att få dem utveckla sina förmågor? 
Jag hoppas att hitta rätt så att detta blir ett projekt där vi kan synliggöra språket, matematiken, samarbete och skapandet så att det blir ett meningsfullt och lustfyllt lärande för barnen. 

Jag ska börja med att dokumentera detta i Keynote, med reflektionsprotoll för att organisera mina och barnens tankar och arbete. Jag behöver synliggöra vad jag hoppas att detta projekt kan leda till och vägen dit tänker jag så att jag inte tappar bort deras glöd. 

/Monica 

Kommentera

