Daily Archives: 20 maj, 2015

Paff över mitt eget lärande! Wow-känsla! 

Jag har under en längre tid fått möjligheter att handleda, coacha, utbilda pedagoger på förskolor om iPaden som verktyg för pedagogik dokumentation. 

För tre år sedan hade jag en känsla om att det var så jag ville arbeta men då hade jag inga begrepp som kollegialt lärande och coaching. Allt eftersom har jag letat mig till kunskap och inspiration kring detta själv. Jag har läst många bloggar, Skolverket och läst några böcker om coaching. Jag har ändå alltid tyckt att det varit svårt och utmanande, speciellt detta med aktivt lyssnande. Att kunna lyssna och höra vad det är som de uttrycker har jag verkligen jobbat med under det senaste året. Nu när jag tänker tillbaka så kan jag se min utveckling där jag i början inte vågade eller kunde lyssna till att jag nu kan lyssna och formulera om det jag hör. 

Jag blev nu sist på en träff helt paff över min utveckling, jag gjorde precis det som jag har upplevt som svårt och jag började fundera om det verkligen var jag som svarade pedagogerna! Jag hade inte kunnat tro att jag skulle komma hit och vilken wow-känsla det var! Nu vill jag bara jobba mer och mer med att utveckla verksamheter, pedagogisk dokumentation och digitala verktyg! Men nu står jag inför en utmaning om att utveckla verksamheten i en förskoleklass och få till ett systematiskt kvalitetsarbete där. Hur kan vi få en röd tråd i verksamheten och kunna synliggöra barnens lärande och läroplanens mål? 

Många spännande funderingar att arbeta med har jag men jag längtar först till att få möta de grupper jag har på tre förskolor kring deras arbete med pedagogisk dokumentation. 

Jag har skrivit ner om hur jag arbetar med dessa grupper i boken surfplatta i skola och förskola som är en gratis e-bok i iBooks. https://sites.google.com/site/ipadbok/  

/Monica