Digital miljö! 

Nu har jag äntligen fått genomföra en digital miljö på skolan! Jag såg en film på Facebook där en förskola har bytt tyg på ett tält och bakom tältet hade de satt en projektor. 

Där projicerade de filmer från youtube, i filmen var det ett akvarium som barnen då satt och tittade på. Det var verkligen inspirerande och jag kände direkt att det vill jag kunna göra. Jag började med att leta efter ett gammalt tält och la ut frågor om någon hade det till övers men fick inget napp. 

Tillslut tog jag ett samtal med rektorn om att köpa in och göra detta möjligt, vi började med att titta på riktiga tält osv men sedan under samtalet när vi googlade hittade vi strandtält! 

JAAA STRANDTÄLT, vore ju toppen för det ska vara öppet på ena sidan,  stabilt och ska kunna stå själv! 

Vi hittade ett strandtält som var ljusgrått och billigt så vår budget kunde minskas från 2000kr till 200kr wow!! 

När tältet sedan kom så var det så ljusgrått som vi hoppades på vilket innebar att vi inte behövde sy om någon tältduk alls!!! 

Nu har jag på morgonen haft igång tältet med projektorn bakom och vi har tittat på olika fiskar. Underbart!!

   
  

I tältet hade vi flera barn med sina föräldrar och vi hade eleverna i åk 5 som var in och tittade på miljön. Nu är det så att detta inte endast är för våra förskoleklasser utan detta ska alla på skolan kunna använda. 


Men nästa vecka börjar jag med personalen så i biblioteket kommer jag ställa upp tältet och bjuda in personalen först så de får uppleva och förstå vad det är som finns för miljö att erbjuda eleverna! 

Nu ska jag leta djungelfilmer att använda till vårt djungelfika som är vår avslutning av djungeltemat som varit fritids!! 

Strandtältet som vi köpte var detta för 199kr 

/Monica 

12 responses to “Digital miljö! 

  1. Åååå så häftigt.. Men jag är lite nyfiken på hur du monterat projektor.. Du skulle inte kunna fota det åt mig och visa så jag kanske kan testa hos oss, det skulle våra småbarn bara älska.. Tusen tusen tack sådana fall. Hälsningar Camilla

    • Projektorn står bara på en stol bakom, där får man prova sig fram med avståndet för att täcka tältet. Men jag fotar nästa vecka!

  2. vart beställde ni tältet?! Har varit på jakt så länge nu!! 🙂

  3. Vart ifrån har ni beställt tältet? Har letat så länge efter ett nu!! 🙂

  4. Pingback: Material - anneliemedoc | Pearltrees

  5. Pingback: iPad i Östersund | itpia

  6. Hej
    Vilken fantastisk idé! Jag funderar på vilket tyg som är bäst som ”duk” i tältet, vad tror du? Sa dom något om det på den ursprungliga youtube-videon? Jag har planer på att sy en tipi till klassrummet och inser att jag nog kan dubbel-använda den – nu även som projektor-duk. WOW – jag blir så inspirerad!
    Tack/Cornelia

    • I den filmen jag såg tidigare hade de sytt i vitt duschdraperi ny tältduk! På rusta hade de tidigare billig vit duschdraperi!! Lycka till med ditt projekt! /Monica

  7. Eva Alm Johansson

    Hej Monica
    Vi är en förskola med 4 avdelningar 1-3 åringar.
    Vi vill prova på att använda vår projektor och dator för att göra spännande digitala miljöer!
    När det gäller strandtält så har vi sett ett på Biltema i Karlstad för 199 kr. Det är silverfärgat med lådor partier
    Längst fram.Om du tittar på deras hem sida,kan du bedöma om det skulle passa?
    Hälsningar Eva Alm Johansson Förskolan Svalan Grums

  8. Pingback: Eldorado tips | Pearltrees

Kommentera

