Klassbloggen, underbar dokumentation

Vi har en klassblogg och nu har jag startat upp denna termin med att försöka blogga varje dag med någon eller några elever.

Min förhoppning är att föräldrarna kommer läsa hemma mer om skolan och utifrån barnens berättande och inte de vuxnas.

Nu har jag varit hemma nästan hela veckan och min kollega har bloggat istället. Hon har aldrig bloggat förut men jag visade på iPaden hur hon ska göra och det funkade kanon!

Nu har jag kunnat följa vad de gör i skolan och läsa, det är så roligt att få en inblick. Tänk om det dessutom var mitt barns klass, ännu roligare att få läsa om det som förälder. Sedan är det tur att det är många barn i klassen för då blir det inte för ofta de ska skriva och berätta på bloggen utan de hinner kanske läsa andras blogginlägg under tiden.

Vi har arbetat med återgivande texter och det är ju precis vad detta blir genom bloggandet. De får med en hel del och det kan vara spännande dokumentation över hur det kommer utvecklas med tiden. En del barn har med ett evaluerande språk redan och endel har inte med det, spännande att följa detta.

/Monica

Kommentera

