Genrepedagogik – återgivande text i förskoleklass

Nu har vi skapat en återgivande text i helklass med en förskoleklass.

Vi startade arbetet dagen innan vår utflykt med att läsa en malltext för eleverna. Då lyssnade vi hur de beskrev olika saker för att göra barnen medveten om sina egna känslor när vi skulle iväg.

Vi introducerade våra ordkort för att synliggöra vem, var, när, varför och händelser.

Nu skulle vi skriva en text tillsammans med eleverna i helklass. Vi inledde med att titta på ett bildspel och samtidigt samlade vi ord och synliggjorde allt vi sa i en tankekarta. Barnen uppmärksammade det vi skrev och tyckte att de kunde mycket och oj vad många saker de kommit på redan sa de.

IMG_0853.JPG
Sedan tog vi fram en textmall och började skriva tillsammans med eleverna. De såg hur texten växte fram eftersom vi använde projektorn. Vi placerade ut händelseorden på tankekartan allteftersom för att synliggöra. Det vi borde gjort var att sätta upp foton på tankekartan för att göra det tydligare för eleverna. Vi borde också gjort en tankekarta som var uppifrån och ner för att göra det enklare för eleverna att följa.

Vi diskuterade rubriken och röstade fram ett av förslagen. Vi skrev och läste allt eftersom och vi kunde gå till vår ordbank/tankekarta för att komma ihåg.

Nu är det spännande om man kan ta detta tillbaka till barnen och se om vi kan göra den i mindre grupper eller parvis. Hur kommer det bli då. En annan fundering var om vi ska ta tillbaka och titta på gruppens text för att synliggöra de olika begreppen och markera dem.

IMG_0873.PNG
IMG_0874.PNG

IMG_0879.PNG

/Monica

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s