Flippad teckenfilm – lyckat!

På skolan har vi gemensamt storsjung och nu till jul ska vi samlas alla och sjunga tre julsånger. Jag arbetar med tecken som stöd och jag hade en av de sångerna som jag ville att hela skolan skulle kunna med tecken.

Jag tog fram  tecken till sången med  appen Widgit Go och skrev ut den. Jag började dela ut den till lärarna och då sa en lärare att åh vad roligt men kan inte du introducera den till oss, jag kan inga tecken.

Åh vilken bra idè tänkte jag så klart man ska göra det. Sedan kände jag åhh ska jag ensam gå runt i alla klasser och göra det… så kom jag på att jag ska ju ha med mig barnen i detta! Jag samlade en liten grupp av mina elever och några i 5:an och tränade lite med. Några elever tyckte att det var lite svårt så jag sa att jag filmar sången så de kan träna och se i mobilen eller på datorn. Jag filmade mig när jag sjunger och tecknar den och en film där jag läser den och tecknar. Nu tänker jag att man får bortse att jag inte sjunger som ett proffs utan hellre än bra! Syftet är inte att jag ska framstå som sångare utan som pedagog som lär ut tecken som stöd! Det är viktigt att kunna bjuda på sig själv och lägga sina egna värderingar åt sidan en stund. För jag tycker att det är viktigt att eleverna ska känna sig trygg med att visa upp vad de kan så då måste även jag kunna bjuda på mig.

Dessa filmer lade jag på youtube och chansade med att maila ut till alla lärare!

Jag hoppades på att de då skulle kunna titta på filmerna i klasserna eller själva för att förbereda sig lite. Men jag skrev inget om det till dem.

Nu när vi kom till klasserna så var det flera lärare som hade hängt på detta så de hade tittat på filmerna innan så de hade förberett sig på att jag skulle komma och de visste vad vi skulle göra. Eleverna kunde då redan några tecken och de visste vilken sång det var.

Det var så roligt att se att det fungerade och att det blev något mer av filmerna. Vissa barn sa direkt de såg mig att vi har tittat på filmerna och titta vilka tecken jag kan redan. Nu var det så enkelt för mig att gå runt och se att alla hade förutsättningar för att kunna sjunga och teckna denna sång. Nu har lärarna verktyg att lyckas och eleverna kan se dessa filmer om de vill.

Barnen som gick och sjöng denna sång med mig i tio klasser växte enormt mycket och vi kände oss som rockstjärnor som i varje klass fick applåder!

Nu känns det verkligen positivt hos alla och jag hoppas att det blir en storsjung där alla tecknar och där tecken som stöd får ett riktigt värde och skapar en  gemenskap.

/Monica

Kommentera

