Biblioteket

Vi har på skolan varit till biblioteket och lånat böcker som barnen får låna med hem.

Men jag började fundera kring hur vi kan arbeta vidare med det. Mina barn hemma har också haft böcker hem under åren. Ibland är det skönt att bara läsa eller lyssna på en bok men ibland tycker jag att det är bra om man kan utmana lite. Jag utmanade några elever med att titta på bokens omslag och fundera kring vad den kommer handla om.
De som jag gjorde det med förra veckan fick idag berätta något om boken, om vad de tyckte om boken bland annat.

IMG_2156.PNG

Detta gjorde jag i appen Pic collage för att den går att spara som ett foto så då kan jag skriva ut den enkelt men sedan började jag nu fundera på att jag kanske borde valt book creator istället. Då hade kanske eleverna själva kunnat spela in en reflektion så småningom om ifall man inte alltid räcker till.

Hur kopplar jag till läroplanen?

”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsätt­ ningar att utveckla sin förmåga att
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
• läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, ”LGR11

”Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,
• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,” Lpfö98 rev10

/Monica

Kommentera

