i förskoleklassen med iPad idag

Idag hade jag en grupp med några elever och vi skulle använda iPaden under det tillfället.

Jag ville lägga fokus på språket och skapande under den tiden.
En av mina tankar var att jag ville att några skulle skapa animerad legofilm, några skulle skapa sagor i story wheel och några samarbeta med andra appar.

Jag erbjöd apparna:

Bornholmslek,

Skrivguiden,

Läs och skrivinlärning, Lekplats

ABC raketen

iMovie

iMotion HD

Skolstil 2

Happis ord

Pic Collage

Story Wheel

Garageband

Det som hände var att två barn direkt ville skapa musik men de tröttnade snabbt idag på det och började berätta i story wheel istället!

Några barn tog snabbt varsin iPad och började med Bornholmslek som vi använt  ganska mycket. De satte sig bredvid varandra och gjorde mest på sin egna och efter en stund började de titta på varandra och prata med varandra. Efter ännu en stund så tog de bort en iPad och satte sig två och två så de kunde jobba ihop istället. Spännande att se hur de arbetar och min tanke är att de kanske hade en rädsla att de måste hinna innan iPaden tas bort. Sedan insåg de att de hinner jobba i lugn och ro så då kunde de börja se vad kompisarna gör och samarbeta.

Ett barn ville göra en legofilm så jag erbjöd mig att hjälpa men det dröjde inte länge innan ett annat barn såg att vi behövde hjälp med filmen och kom till oss. Det var ju tur eftersom jag ville kunna förflytta mig mellan dessa grupperingar och finnas till för alla.

film2

Så de skapade en legofilm och valde färdig musik på Youtube som passade deras handling.

Fast jag inte styrde barnen så blev det precis som jag ville idag som pedagog, barnen grupperade och valde precis de aktiviteter jag hoppades på.

/Monica

Lämna en kommentar