#LUST 14 mina reflektioner

Nu har vi haft fantastiskt inspirerande dagar i Östersund med många inspirerande föreläsare. I år var jag på en av dagarna. Jag hann lyssna på flera föreläsare bland annat på Anna Kaya som föreläste om språkutvecklande arbetssätt för nyanläda elever.

Jag började med att möta en kommentar från hennes föreläsning på twitter när jag satt hemma och försökte få ihop min presentation på kvällen och tekniken bara strulade. Då skrev jag FAIL varför ska det strula just idag… Snabbt fick jag svar på att FAIL betyder First Attemt In Learning. Ja så är det ju, jag fick tänka om och under tiden fokusera på andra delar som faktiskt att titta igenom innehållet en gång till på ett annat sätt än jag tänk, det blev ju inte så tokigt ändå.

”Kunskapsrelaterat språk.”

Jag gjorde ett ordmoln från mina anteckningar från alla föreläsningar på Lust14:

Lust14

Det var många saker som hon pratade om men något som är så otroligt viktigt är att ge tanketid. Det behöver finnas ett tillåtande klimat och att elevernas olika modersmål är otroligt viktiga för arbetet i skolan. Sedan pratade hon om Genrepedagogik som är så otroligt spännande. Det håller vi precis på med som ett projekt på min skola så jag fick en lite större förståelse för det vi arbetar kring just nu. Vill du läsa mer om henne så bloggar hon på nyisvenskaskolan. Dagen efter hade vi en heldag med Britt Johansson som skrivit boken Låt språket bära. Det är otroligt spännande och hon bekräftade att det är otroligt bra för elever med språkstörning att arbeta med genrepedagogik. Britt bloggar också om man är intresserad av att läsa mer.

Jag lyssnade även på Anne Bamford som pratade om kreativitet och hur viktigt det är att vi kan träna upp det. Det är viktigt att man ser utanför ibland och förstår hur vi  kan fånga barnen. Jag började direkt att tänka på att det gör vi i förskolan otroligt mycket och när jag lyssnade på Gunilla Dahlberg så fortsatte hon på det temat. Barn har 100 språk men tappar 99 av dem. Hur kan vi tänka annorlunda för att behålla dessa språk? Hur kan vi strukturera om så att språken kommer fram? Hur kan vi i skolan möta förskolan?

”Vi måste höra det som försöker göra sig själv hört. Lyssna av de 100 språken.”

Jag hade också en föreläsning och utan att veta detta som de andra skulle prata om så ville jag poängtera vikten av det kreativa med de digitala verktyget iPad. Att lyfta det ett steg till, att låta barnen få uttrycka sig kreativt och utmana dem i deras lekar. Jag började även fundera hur vi kan i förskolan starta ett arbete med att hjälp barnen att sätta ord på deras processer. Om vi redan tidigt kan få barnen att se att det är processen som är viktig och hur mycket lärande det är som sker då, kan vi då få dem att bära med det in i skolan? Ska vi använda oss av gissa vad fröken tänker på frågor eller finns det andra sätt att fråga? Hur kan verksamheterna mötas? Hur möjliggör vi så barnen får vara producenter istället för konsumenter i förskolan och skolan?

En annan tanke jag får är att många nu använder begreppen viktigt och på riktigt men funderar vi kring vad det innebär? Jag själv använder det när jag pratar och tycker att det är viktigt men reflekterar vi kring det mer? Gör du?

Läs mer om Anne Bamford här:

lärarnas nyheter.

Pedagogiska magasinet.

Lärarnas nyheter.

Mer om Gunilla Dahlberg.

Artikel 

Lärarnas nyheter

E-bok, Etics and politics in early childhood education

/Monica

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s