Utmaningar som spännande och utvecklande

Just nu är jag hemkommen från ett personalmöte med en enhet i Östersund. Det är ett av mina uppdrag som jag har utöver min tjänst i förskoleklass.

I bilen på väg till mötet så insåg jag att det är två-tre år sedan jag mailade förvaltningen om att jag tror att ska det ha effekt i verksamheten så behöver det komma från pedagogerna och att det är verksamhetsnära. Jag fick då inget större gehör på det och det var innan det var så många ord som kollegialt lärande, delakultur och coachning.

Men jag var i samband med det på en föreläsning med Leo Razzak som sa något som verkligen fångade mig. ”Har du en idé som ingen förstår eller nappar på direkt så är det för att den är för bra”. Ja så jag har levt med den tanken nu i två år och behållt mina funderingar.

Nu två år senare så får jag möjligheter att vara ute på förskolor och hjälpa dom utifrån deras verksamhet. Hur kan vi få in de digitala verktygen i deras verksamhet. Var befinner de sig just nu och hur kan de med tekniken utmana barnen vidare. Det känns så otroligt spännande att få ta del av detta arbete och det är verkligen en härligt att få lyssna på pedagogerna och försöka lyfta dem och utmana vidare. För det är så att det digitala löser inga problem och det är inget som ska vara något eget ämne utan det ska vävas in i det som vi redan gör. Det ska vara utgångspunken och det kan fungera som en extra krydda i våra verksamheter.

Idag när jag gick runt och lyssnade på pedagogerna  så var det så otroligt inspirerande och jag ville direkt börja jobba i alla arbetslagen. Glöden och intresset finns så starkt att arbeta utifrån barnen och sedan kan vi med det digitala synliggöra det på olika sätt.

/Monica

Kommentera

