Mina extra uppdrag kring utbildning

Just nu har jag tre enheter i kommunen som jag arbetar mot på olika sätt. Jag är förskollärare och har min tjänst som resurs i förskoleklass just nu på 75% så allt annat gör jag på de 25% som jag hade tänkt vara föräldraledig men fyller då upp med mertid till de olika enheterna. Det är något som jag själv har valt för det ger mig så mycket tillbaka, jag lär mig otroligt mycket i dessa möten. Sedan har jag startat en enskild firma för att kunna arbeta utanför kommunen ibland men här tänkte jag berätta lite om vad jag gör just nu i kommunen.

En enhet har jag haft en stor föreläsning med mitt ”smörgåsbord” där jag berättar om mina erfarenheter, tankar och där vi hinner prova lite också med en kortare workshop.
Sedan hade jag uppföljning med förskolechefen och vi kom fram till att jag skulle jag handleda en pilotgrupp bestående av några förskollärare. Denna grupp skulle i sin tur efter det kunna inspirera och lära ut till sina kollegor.

När jag jobbar så använder jag en mall där vi skriver in nuläge, hinder, mål, delmål, innehåll på träffen och sist en eventuell uppgift till nästa träff. För mig är det viktigt att dokumentera för att det ska bli tydligt över vad vi har gjort och gått igenom.
Det som kom upp var underlag till utvecklingssamtalen, de var intresserade på alla förskolor att ta in iPaden till samtalen. Så vi startade där med appen Book creator. Eftersom jag tycker att det är viktigt att det inte kommer med något nytt hela tiden så fick jag deras underlag de hade och gjorde dem digitala på iPaden. Så där har vi arbetat och provat tillsammans och de känner sig redo att prova att själva lära ut till sin enhet de ska hålla en workshop i Book creator.

På en annan enhet har jag alla pedagoger samtidigt och där är det de som arbetat ganska mycket och de som inte alls arbetat med iPaden. Men utifrån samtal med förskolechefen så kom vi fram till att apparna Keynote, Pages, Book creator och pic collage var en bra start. Jag hade en inspirationsföreläsning och sedan hade vi workshop tillsammans. Det blev en lyckad eftermiddag och alla verkade komma igång och komma vidare i sin användning. Nu väntar en uppföljningsträff med dessa pedagoger så det ska bli spännande att se hur vi fortsätter.

På en enhet som jag ska till snart har vi tänkt ett upplägg där jag sitter med mindre grupper och vi arbetar utifrån deras behov och pågående projekt. Jag kommer att träffa dessa grupper under några tillfällen
Hur kan vi dokumentera språket på olika sätt är en fundering och där finns det många olika sätt att arbeta på. Detta är verkligen spännande och utmanande för mig, att lyssna in och tillsammans skapa och hitta lösningar.
Vad ser de själva för lösningar, själva tekniken är bara en liten del tänker jag medvetenhet, reflektion och fokus är det viktiga.

På min skola försöker jag inspirera mina kollegor att använda tekniken. Nu på lovet ska jag hjälpa en lärare i den andra förskoleklassen att komma igång med en blogg. Jag ska även se över vilka appar vi har på iPaden så de kan användas.

Det är väldigt spännande med dessa möten och jag får utmana mig och lära mig otroligt mycket själv!

/Monica

Kommentera

