Film med barnen

Idag skapade jag med en grupp film med iPaden. Vi har arbetat med hösten nu och haft avslutning på det så jag tänkte binda ihop det med tekniken.

Förra veckan gjorde jag en film med den andra gruppen så den startade vi med och sedan var ju alla barn intresserad av att göra film.

Jag hade en liten grupp med sju barn idag och vi har tidigare tagit kort och för att lära känna iPaden lite. Idag fick de varsin iPad att arbeta med och då med en målarapp, (Målarboken använde vi).
Vi spånade tillsammans om hösten och vad som vi skulle ha med i filmen.

Utifrån det började barnen rita olika saker och de ritade samma saker men det gör ingenting. De inspirerar, utmanar och lär varandra!

Sedan när de ritat klar på iPaden så tog jag min iPad och fotade av deras teckning i iMovie direkt och de kunde då fortsätta rita en till bild.
Barnen började skriva och så jag skrev på papper först och sedan fick de prova skriva på iPaden i målarappen. Nästa steg att utveckla är att ta in skolstil att skriva i.

Det blev många bilder och ett barn kom inte på något att rita men ville hellre skapa musiken så vi tog fram GarageBand så kunde de spela piano och gitarr som bakgrundsmusik. Jag hade inte hunnit ladda hem paint music men detta var verkligen spännande för dem att spela på.
Det var flera barn som turades om att spel in musik på en iPad och då hade alla kommit igång och deltog på sitt sätt. Några tog kort genom fönstret på träd för att visa skillnader.

Men så skulle film och musik ihop och då ska det väl gå att använda bluetooth att skicka mellan trodde jag men jag hade inte tid för att leta så jag mailade det till mig och då kunde jag välja att öppna det i iMovie från mailen. TOPPEN!

IMG_1796.JPG
Nu har vi gjort en film om hösten och fått med många olika delar under arbetet. Vi har arbetat med språket, samtal kring hösten. skriftspråket när vi skrev ord. Skapande när vi ritade. Musik när vi spelade in egen musik. Teknik när vi provade olika sätt att få in bilderna osv. Naturkunskap när vi funderade och pratade kring träden….

Ja det är så mycket som kan rymma i en film på 1,45 minuter som man inte ser!

/Monica

Kommentera

