Piratlek på skolans raster –> geochaching

Igår blev det piratlek på skolans rast. Jag är ute nästan varje rast och då fokuserar jag på lekar. Jag är resurs just nu och jag vet att just raster och det sociala är bland det svåraste för barn med behov av särskilt stöd. Därför tänker jag erbjuda lek varje gång jag är ute. Men sedan hoppas jag att barnen inte alltid vill leka med mig utan att de söker egna lekar. Det är dock inte alltid barnen vill eller orkar så då kan det vara tryggt att veta att det finns en grupplek med vuxna.

Jag tänker även på alla barnen i förskoleklassen, vi förväntar oss att de ska direkt börja leka och hitta grupperingar utan oss vuxna. Men jag tror att vi vuxna behövs mer ute för att se och hjälpa barnen. Det är inte så självklart att veta vad man ska leka och med vem på rasten.

Men jag ser även vissa barn som fastnat i att leka samma lek varje rast och med samma barn och samma konflikter Där gäller det att bryta tror jag och erbjuda andra aktiviteter men om man som vuxen inte är med så blir det samma mönster.

Jag passade på att erbjuda några av de barnen andra lekar med mig och nu hittade vi på en piratlek som passade barnen bra. Nu blev det en annan gruppering av barn i leken och som alltid när vi leker så blir fler nyfiken och kommer och är med. I lekarna är det blandat med barn från förskoleklass till årskurs 5 tillslut.

Första dagen så lekte vi och vi lekte att kompisgungan var vårt skepp. Vi åkte på stormande hav och tillslut nådde vi land. Vi skulle hitta skatten så jag lurade iväg barnen åt ett håll så sprang jag in på min gamla förskola. Där har vi guldmålade stenar som jag lånade för att gömma till barnen. Tillslut hittade de riktigt GULD!

Leken smittade av sig på fler som ville vara med och sedan funderade jag hur jag skulle kunna utmana det. Jag kom på att det kanske skulle finnas en skattkarta att följa och leta efter. Google earth fungerar kanon, jag zoomande in på skolan och skrev ut en skärmdump av skolgården och laminerade. På kartan ritade jag med tusch ett kryss där jag skulle gömma skatten och sedan kom vi överens om att ses på kullen på rasten. Krysset är lätt att sudda ut och flytta när skatten är hittad.

Vi samlades där och barnen gick i nya grupperingar, letade och försökte tyda kartan vilket inte var det enklaste. Vissa barn tog hjälp av andra vuxna på gården och fler blev nyfiken. Så till nästa rast var det bara att skaffa fram fler kartor. Nu behöver jag nog fler skatter också.

När jag kikade på barnen som letade tänkte jag att detta kan komma bli en perfekt ingång för geochaching för barnen! Nu ska jag prova göra waypoints som vi kan navigera efter och prova oss fram.

Det finns många bra tips på nätet:

Trelleborgs AV-Media

Computer kunskap.

/Monica

One response to “Piratlek på skolans raster –> geochaching

  1. Pingback: Piratlek på skolans raster --> geochac...

Kommentera

