Story wheel

Att arbeta med story wheel i gruppen är roligt och utmanande. Appen är riktigt användbar för att locka fram berättandet på ett lustfyllt sätt. Eftersom man snurrar hjulet för att få se vad som vi ska berätta utifrån så tar man bort lite press tror jag.

Arbetar man med barn som har språkstörning så kan detta vara ett bra sätt för att dokumentera utvecklingen i spontantalet och barnets berättarstruktur. Jag ser även att det är ett sätt att ge mer taltid och utrymme för samtal. Eftersom det finns ett gemensamt bildstöd så kan det vara en hjälp i att förstå vad barnet säger. Utifrån bilden kan jag som pedagog fråga mer kring bilden. Hur många ögon har figuren? Vad kan personen heta? Vem bor i slottet? Hur stort är slottet? Kan vi räkna fönster?

IMG_0165.PNG
Men hur kan man utmana och utveckla barnens berättande. Jag arbetade med appen i gruppen i veckan. Jag upptäckte att flera av barnen valde att skapa många minisagor och börja om med det var en gång…. till varje bild.
Jag valde att inte rätta eller säga till dom vid det tillfället utan mitt syfte var berättarglädje.

Men hur ska jag kunna få barnen att börja berätta så att det har en tydlig berättarstruktur? En berättelse består av en början, händelse, upplösning och slut och hur ska vi starta för att få till det.
Först tänkte jag att oj jag började fel. Vi skulle börjat med att lyssna på sagor, pratat om sagor och dess uppbyggnad men nu känner jag ändå att det kommer bli bra. För jag tror att både barn och vuxna behöver ha en ”klotterperiod” för att testa materialet och leka först. Så nu kan vi utmana vidare och pausa och fundera kring struktur. Kanske måste vi skapa bildstöd för ha berättarstrukturen.

/Monica

One response to “Story wheel

  1. Jag tycker att ett mjukt sätt att få in berättarstruktur är att jag som vuxen deltar i berättandet, t.ex. två barn och en vuxen så var tredje ”tur” blir min, då kan jag knyta ihop det barnen säger och bilda sammanhang. Brukar också börja med startfrasen ”Det var en gång…” som många barn brukar känna igen. Sen kan man utöka strukturen lite i taget!

Kommentera

