Föreläsning om språkstörning

Nu har jag varit på en föreläsning om språkstörning en dag. Det var en logoped och en psykolog från SPSM som föreläste för oss.

Det jag tar med mig var tankar kring informationsprocessen.
Då handlar det hur man tar in och bearbetar information. Det är väldigt spännande att ta del av hur det fungerar och för barn med språkstörning då kan det bli svårigheter här eftersom de kanske inte har språk och begrepp för att kunna hantera lagringen i hjärna.

Hur kan vi stötta för dessa elever? Kanske vi behöver använda mer bildstöd?
Har barnen något att minnas? Finns det nog med information och stöd för att de ska lyckas? Hur möjliggör vi för barnen?

Jag fick också bekräftelse på att det är viktigt med förförståelse för dessa barn, anpassad taltempo, AKK, repetion, schema, bildstöd och tekniska hjälpmedel bland annat.

Så tänkte jag att för dessa barn borde det vara bra med flippade klassrum där de hemma kan se genomgångar. De kan se dem flera gånger och stoppa, fråga i en lugn och trygg miljö antingen hemma eller med läraren.

Så varför inte börja med det redan i förskoleklassen? Hur kan jag från start nu hitta de sätt som fungerar bra för dessa elever?
Tänk vad bra förutsättningar barnen kan få om vi från start hittar sätt som fungerar för dom och som dom kan använda under sin skolgång. Det är så viktigt att de får lyckas och delta i undervisningen redan från start.

Jag har börjat med att filma tecken som vi använder i klassen och jag försöker att förbereda eleverna innan på vissa moment men jag känner att det inte räcker, det blir för snabbt och kort om tid.
Vi har en blogg för klassen som kan fungera som bank för vad vi gör och där kan jag behöva lägga in mer från våra lektioner.

/Monica

Kommentera

