Av media dagen i Kalmar

Då har jag varit ännu en dag i Kalmar och föreläst för förskollärare. Sedan har jag förmånen att lyssna på av medias duktiga IKT pedagoger som höll i olika workshop.

Jag hann med att lyssna på en presentation om UR.se och då fick jag upp ögonen igen för den underbara sidan. Vad mycket det finns som man glömmer bort, man behöver bli påmind och nu kom jag att tänka på alla lus kampanjer som är på skolor och förskolor. Vi skickar ut till föräldrar att det går löss och varför inte då koppla ihop det med serien Räliga djur på UR.
Där finns det en film om löss så den ska jag genast se med eleverna och mina egna barn!

Sedan finns det filmer på andra språk och det kan blir ett kanonbra upplägg om man kan se samma film på olika språk. Det måste jag verkligen undersöka närmare och se hur det kan passa våra språk i förskoleklassen.

IMG_9549.JPG
Efter fikat så fick jag lyssna på utomhuspaddagogik och fick tips om några bra appar att använda i förskolan. Hon visade QR koder och jag hade lagt in några korta exempel i min presentation eftersom jag visste att hon skulle hålla workshop kring det. Då fick vi ett brett användningsområde för koderna och vi fick även gå en kort QR runda på AV media. Som avslutning så visade Mia geocaching och vi fick prova hitta en skatt. Nu är jag nyfiken att arbeta mer med waypoints och lägga ut egna skatter så det ska jag undersöka närmare framöver. Tidigare har jag bara letat andra skatter med barnen.

Tusen tack Av media i Kalmar för en välordnad dag!

/Monica

2 responses to “Av media dagen i Kalmar

  1. Jag skulle gärna vilja prova geocaching i min barngrupp. Hur ska jag börja? Vad behövs?

Kommentera

