Samarbete med pettsons uppfinningar

Jag hade idag på fritids en grupp barn där många är nya för varandra. Det är inte allt så lätt att komma på vad man ska göra. Två barn ville använda iPaden och de fick den.
Men det som hände var att de satte sig i soffan bredvid varandra och turades om att ensam lösa varsin uppfinning.

Jag har turen att få komma till en skola som är nyrenoverad så tekniken finns! Vi kopplade istället in iPaden på projektorn så vi fick upp den stort. Sedan började vi kika på hur vi kunde lösa pettsons uppfinningar tillsammans. Vi kunde stå på golvet och peka, prata och fundera tillsammans innan vi provade sätta olika delar på plats.

Barnen turades om att dra på iPaden delarna men innan så pratade vi om olika förslag.

IMG_9264.JPG

Vi fick fler som kom och ville vara med och det var möjligt eftersom vi hade den stora skärmen att titta på! Det blev en riktigt spännande stund där vi funderade och klurade tillsammans.

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.”

Lgr11

/Monica

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s