Kontaktbok med Book creator

Book creator kommer jag nog tjata om mycket men den är ju kanonbra på många olika sätt.

Idag satt jag och funderade över vad vi ska använda på iPaden för app som kontaktbok och då blev det efter mycket övervägande appen Book creator.

Fördelarna med den är att barnen har använt den, den går att skriva ut, den går att spara som en film. Vi kan lägga in bild, film, ljudinspelningar, rita och skriva i appen. Utifrån det så kan vi börja med att tillsammans med barnet nu i höst komma överens om vad jag ska skriva. Detta hoppas jag kunna utveckla under året så att barnet sedan kan spela in och berätta till kontaktboken och sedan kunna skriva ner lite av det själv.

Jag inledde boken med syftet och hur det är tänkt att fungera sedan en sida där vi skriver under att vi åtar oss detta arbete så att vi tillsammans med familjen ska kunna skapa denna kontakt mellan förskoleklass o hemmet.

Det är ibland då enkelt att ta för givet att alla vet varför vi ska skriva i kontaktboken. Därför är det ännu viktigare tycker jag att ta ett steg tillbaka och faktiskt formulera ett syfte så att jag i och med det kan släppa in andra.

IMG_1663.PNG

/Monica

2 responses to “Kontaktbok med Book creator

  1. Kicki Kjellsson

    dum fråga..hur får föräldrarna tillgång till kontaktboken?

Kommentera

