Ny arbetsplats i höst

Jag har varit på min förskola sedan 2009, dock varit föräldraledig lite också men trivs kanon på min förskola. Förra terminen jobbade jag 50% och var föräldraledig 50% men under min tjänstlediga tid fyllde jag även upp tid genom att utbilda andra förskolor och skolor. Det var en bra balans och jag kände att jag fick ut det bästa av allt! Jag hann med min egen familj, förskolan och utveckla mig själv genom att hjälp andra. För det är verkligen utvecklande att få hjälpa andra förskolor med tekniken för det gäller att lyssna in och känna av var de befinner sig. Sedan hittar vi lösningar ofta tillsammans, jag får inblick i deras verksamheter som jag kan ta med mig och reflektera kring hur och om det kan fungera i vår verksamhet. För det går sällan att bara kopiera saker utan det gäller att ta godbitarna och göra om det till sitt eget.

 

Men denna temin har jag fått möjlighet att få följa barnen in till förskoleklass. Jag har endast gjort en praktik under utbildningen i förskoleklass och det börjar vara länge sedan nu! Otroligt spännande och intressant att få följa med barnen in i den verksamheten. Vilka erfarenheter jag kommer få, hur kan vi i förskolan eller i förskoleklassen mötas! Jag gillar verkligen att få utvecklas och tänka nytt så det passar mig kanon. Min roll i klassen och fritids kommer att vara som resurs, vara den som får igång tecken som stöd i klassen och med fördel hela skolan.

Min plan för att kunna få till tecken som stöd på skolan är att se ut vilka ord som är viktiga? I lekcafé/rasten/matsalen/korridoren/lektionen vilka ord behöver vi kunna teckna där för att förstå varandra? Jag behöver även skriva ut de teckenbilderna och fota de sakerna så både barnen själva kan tolka bilderna och teckna och så att personalen kan teckna. Men för att ge det ytterligare  en version så kommer jag starta upp en ny Youtube kanal där jag filmar alla de tecken vi tar fram. Men youtube kan tyvärr bli lite rörig så min tanke är att samla och kategorisera allt på en blogg som blir tillgänglig för barn, föräldrar, personal. För det ska inte falla på om jag försvinner eller om jag blir borta en period då vill jag inte att det ska vara så att tyvärr kan vi inte förstå dig eller hjälpa dig för det är Monica som kan teckna.

Jag tycker om både Aurasma och QR koder så jag kommer att länka i miljön till dessa teckenfilmer så att det finns en möjlighet att direkt kunna se den aktuella teckenfilmen eller bloggkategorin.

Nu håller vi tummarna att min iPad och dator kommer nästa vecka så jag får det lite enklare att starta upp detta arbete på skolan.

Jag hoppas även att jag ska kunna inspirera skolan att använda tekniken med barnen mer i undervisningen och fritidsverksamheten för vi har teknik nu behöver vi börja använda den. Jag gissar att det är lika bra att starta upp några skypekonton för mina barn från förskolan lär nog vilja leka skype kurragömma….

Nu måste jag nog nog in på Skolverket.se och läsa in mig om förskoleklassen och fritidshemmets läroplaner!  Det finns också en hel del matnyttigt att läsa på lärarnas nyheter om förskoleklassen!

/Monica

 

Kommentera

