Radera bilder

Jag fick en iPad från en annan förskola att rensa och göra iordning för ny personal. På iPaden fanns det massvis med bilder, det var foton från 2012 så ingen har rensat den alls under flera år. Sedan var det massa bilder som barnen gjort inuti olika spelappar. Jag började som jag alltid gjort att markera dom en och en och tänker att vad dumt av Apple att de inte ordnar man kan markera flera åt gången.
Raderar flera bilder sedan kör jag den säkra varianten att jag kopierar över alla bilder till min dator så om det nu var något de behöver av bilderna så finns det. Men jag tänkte att frågar de inte efter dom så raderar jag dom i början på nästa termin. Det var ju tur för när jag var klar och kikade telefonen så hade de smsat att de behövde några bilder 🙂 vilken tur för mig!

Sedan skulle jag radera bilderna….en efter en bild markerade jag…..tills jag började titta på iPaden och ser ju att det visst går att välja fler bilder samtidigt.

IMG_1656.PNG

IMG_1657.PNG
Så enkelt det blev att radera bilder från kamerarullen!

Varför ska vi spara massvis med bilder för? Vad är syftet med att spara dom? Vad kommer du att göra med bilderna? Fundera över det för det är så lätt att bara spara och spara. Jag har börjat bli hård med mig själv så har jag fotat och gjort ex. en dokumentationen som jag skriver ut eller sparar på annat sätt så ska det raderas!! För tiden finns inte att sedan göra iordning, kolla och sortera. Men sedan är det otroligt roligt och viktigt att visa på barnens utveckling och lärande över tid men det gör man kanske inte med 2000 bilder från några månader, utan istället har vi valt ut det som är viktigt och aktuellt.
Jag satt med de äldsta barnen på förskolan innan sommaren och vi kikade igenom vår digitala skatt på datorn och deras filmer från de var 1 år och lekte, så roligt att kunna se det tillsammans med dom!

/Monica

7 responses to “Radera bilder

  1. Hej!
    Jag undrar hur du sparar de bilder du vill behålla?
    Vi har börjat göra portfolio i Keynote till varje barn och där
    använder vi bilder från kamrarullen. Om jag raderar från kamrarullen, raderar jag då i Keynote med?
    Vänligen Petra

    • Hej! Jag lägger över de på datorn de som jag vill behålla, jag använder sladden mellan iPad och dator. Men om jag har lagt in bilder i Book creator, keynote eller pages så finns de kvar i de dokumenten även om jag raderar dem från kamerarullen.
      Men fundera över att börja göra portfolio i Book creator istället för det blir enklare just nu att spara det till PC för att kunna använda senare.
      /Monica

      • Petra Hektor

        Tack! Ja, det är vår nästa fundering. Hur gör vi när ett barn flyttar från yngre till äldregrupp? Man vill ju fortsätta i samma Keynote men vi har inte kunnat ”knäcka den nöten” ännu 🙂

      • Ja därför tycker jag att Book creator är enklare för när barnet ska sluta sparar ni ner allt som en film och för över till de andra.
        Med keynote så blir det tjorv om man har PC för då fungerade inte att föra tillbaka det igen. Men har man Mac funkar det kanonbra, alternativ använda någon molntjänst men det är ju inte tillåtet med tanke på PUL så jag tänker skippa keynote i det sammanhanget och använda Book creator istället.
        Keynote kommer jag nog använda för gruppdokumetationer som jag kommer skriva ut som ett häfte för den har andra fördelar den med, ex självspelande bildspel och diagram o tabeller osv. Men jag tänker nog att det kommer bli för stort att fortsätta i samma keynote eller Book creator för minnet kommer ta slut, om ni inte köpte med stort minne. Jag tror att man avslutar efter varje år och börjar om men behåller den gamla på sidan om.

      • Petra Hektor

        Tack för alla dina kloka tankar 🙂 Tar detta med mig till mina kollegor för vidare diskussioner! Finns det något annat sätt att kommunicera med dig om behov finns och givetvis om du tycker det är okej?
        Hälsar Petra

      • Ja skicka ett mail till info@monicaniemi.se
        Lycka till med ert arbete!
        / Monica

  2. Pingback: Bilder och redigering, samt bilder att tala till | Pearltrees

Kommentera

