Arbeta med tecken som stöd

Jag använder tecken som stöd i mitt jobb och jag funderar över hur viktigt det är att vi är på samma plan både med föräldrar, kollegor och barn.
Det hjälper inte om bara en tecknar det måste vara levande och vi behöver veta vilka tecken som är aktuella. Vi har månadens tecken uppsatta på förskolan och teckenbilder lite här och var men det är inte alltid det är där man kikar.

Jag tänker som förälder kanske man inte kikar in på förskolan utan kanske blir kvar i hallen och har man bråttom så kanske man inte frågar hur man tecknar eller läser av teckenbilder. Jag använder nu en Youtube kanal för teckenfilmer som är aktuella och Aurasma på förskolan där får tecknet liv och man kan se hur det ska tecknas.
Med barnen har vi skapat teckenböcker i book creator och mailat hem för att de ska se och ta del av det vi gör.
Att ha en youtube kanal tar ingen extra tid mer än första gången då man ska skapa ett konto och kanal men sedan använder jag appar capture från youtube och spelar in filmerna som direkt laddas upp i min kanal. Det är verkligen smidigt för medan jag laddar upp filmen så spelar jag in nästa.

20140601-174916-64156733.jpg
Med appen capture kan jag även ladda upp filmer från kamerarullen om man hellre vill det. I appen kan jag även redigera filmen lite innan jag laddar upp dom. Sedan kan man se till att föräldrarna prenumererar på kanalen eller maila kort att den är uppdaterad.
För jag tror att det är viktigt att man tillsammans jobbar med tecken och följs åt för att det ska bli så bra som möjligt. Arbetar man med färgerna på förskolan så kan man hemma förstå och hjälpa med de tecknen. Jag tänker även på de som inte hämtar på förskolan kanske en förälder alltid hämtar och lämnar eller farmor, farfar, mormor, morfar, släkt och vänner kan behöva ta del av de tecknen som vi på förskolan arbetar med.

För har man en kanal så behöver den inte vara offentlig utan ni kan välja att ha den olistad och välja vilka som får se den.

/Monica

Kommentera

