När du glömmer lösenkoden till guidad åtkomst….

Jag håller ibland föreläsningar och workshop om iPad i förskolan. Idag hade jag en träff på en förskola och vi jobbade på och hade det bra så skulle jag bara visa guidad åtkomst i keynote…..HMmmm det gick ju bra att visa tills jag skulle gå vidare och stänga ner guidad åtkomst för lösenkoden var fel! Jag provar nästa och det var fel och jag provar nästa och det var FEL.
Nu börjar det bli lite svettigt men jag hade med mig en till iPad så medan vi fortsatte så fick jag fundera över vad det kunde vara för kod och provad och provade.

Men ingen fara tänker jag, det är bara att göra en hård omstart så löser det sig……… MEN det funkade inte, utan det startade upp i guidad åtkomst igen, så jag var fast i det läget. Provade att öppna upp länkar som jag hade i en presentation men det funkade inte heller, jag provade att öppna presentationen i en annan app, funkade inte heller. Den var totalt låst….

Jag tänkte att jag kopplar in den till datorn och då funkar det men det gick inte heller eftersom jag inte kunde välja att lita på datorn.

Tillslut så kopplar jag in iPaden till datorn och gör en hård omstart och då hinner jag trycka på lita på och datorn hittar iPaden och jag kan använda iTunes.

Först säkerhetskopierar jag iPaden för att vara på säkra sidan så tänker jag att jag ska återställa min iPad och sedan återställa från säkerhetskopia. MEN det som händer att jag har på funktionen hitta min iPad igång och då måste man slå av den först på iPaden men det går ju inte heller.

Ungefär här börjar jag svettas och få lite lätt panik….googlar men får inte fram något alls , ingen lösning verkar finnas så jag provar att göra en ny hård omstart och tänker att om jag är snabb att trycka när den startar upp kanske jag hinner öppna någon app på iPaden och kan bryta detta.

JAAAA det fungerar!!! Jag får upp kamerarullen och kameran såååå bra så då kanske jag törs trycka på hemknappen och det kanske inte hamnar in i Keynote igen. Jag trycker och nästan blundrar för det är så spännande och det fungerar, fort går jag in på inställningar och stänger av Guidad åtkomst!

Sedan pustar jag ut och börjar andas normalt igen.

 

Men lösningen var att gör en hård omstart, tryck in hemknappen och av/påknappen samtidigt och var snabb när du ser hemskärmen tryck direkt på någon app som öppnas och för mig funkade det med kamerarullen.

Nu har jag i alla fall lyckats lösa mitt problem och jag tänker så välja en lösenkod till guidad åtkomst som jag kommer ihåg, så nu ska jag ändra på alla iPad så det blir samma!

/Monica

Kommentera

