Få tecken som stöd levande på förskolan med Aurasma

Jag arbetar med TAKK på förskolan och det är verkligen svårt att hinna med att lära kollegor, alla barn och föräldrar de tecken som min lilla grupp är intresserad av och lär oss.

Nu har vi varit ute på gården och tittat vilka tecken vi vill lära oss. Barnen hittade orden träd, buske trappa, rutschkana, tält, pinne, spade.
Vi tittade ute hur man tecknar dem och filmade de sakerna ute vår gård. Men jag jobbar bara 50% på förskolan så jag har lite svårt att hinna med alla kollegor och barn ibland. Då gäller det att hitta sätt som kan fungera.

Jag har en youtube kanal med de tecken vi lär oss men där går inte barnen in och kikar och jag vill koppla ihop detta med våra egna bilder. Då tänkte jag ge appen Aurasma en chans. Jag laddar även upp teckenfilmerna på youtube kanalen eftersom det blir en samlad bank med våra tecken.

Jag gjorde iordning dessa bilder som jag skrev ut och ritade dit ett Aurasma tecken så att barn och vuxna ska kunna veta att det gömmer sig något i bilden.
Jag visade några barn hur det fungerar och vi testade flera gånger, som tur var kom vår duktigs specialpedagog in en sväng så ett barn fick träna på henne och visade hur det gick till.

20140519-211611-76571223.jpg
Hen öppnade appen Aurasma och höll över ett foto och fram kommer en teckenfilm där jag tecknar det ordet. Det bästa med detta är den snabba responsen där man inte behöver flera tryck vidare och den försvinner direkt jag vrider iPaden.
Om det hade varit en QR kod som ledde till youtube blir det lite krångligare för barnen och jag ville att de skulle kunna hantera detta själv enkelt. För att barnen ska kunna ta reda på detta själva så behöver det finnas enkelt och tillgängligt.

När jag gick hem så kikade jag så att två iPads fungerade med appen Aurasma och sa till mina kollegor att dessa tre barn är duktiga på detta fråga och be dom visa er vad detta är för bilder. Då får vi verkligen en helhet om detta fungerar och det kan bli tillgängligt för både barn och föräldrar. För jag tror att alla behöver vara med och kunna teckna och veta vilka tecken som är aktuella.

Jag kan göra en film från förskolan för att visa hur det fungerar sedan.
/Monica

Kommentera

