Skype & Madpad inspiration i Kalmar

Nu har jag fått äran att vara till Kalmar och föreläsa på AV Media. De hade en fortbildningsdag för förskolan och jag var inbjuden att prata om Dokumentation med iPad i förskolan.

Jag fick även möjlighet att stanna kvar innan mitt flyg hem så jag deltog i deras workshop.

Den ena passet handlade om Skype i förskolan. Deras it-pedagog Mia Billmark berättade om Skype och hur det fungerade och även om ett projekt uppe i Umeå som heter Ska vi skajpa. Det var förskollärare som skypade med bland annat föräldrarna på förskolan och lekte skype kurragömma med barnen. Mia hade kontakt med förskolan och it-pedagogen så vi skypade med dom så de själva kunde berätta och vi kunde ställa frågor. Sedan hämtade de barnen och de lekte skypekurragömma och vi fick följa med på det via skype ner till Kalmar! Vilka möjligheter det finns med tekniken! Titta på deras inspirerande projektfilm, eller se ett inslag på tv4 kring detta.

Deras tips för att komma igång var att börja med att få ev. tillstånd från föräldrar, börja med att skypa med avdelningen bredvid så ni blir bekväm med tekniken.

Det andra passet handlade om musik och inspelning. Vi tittade på paint music, madpad och aurasma.

Paint music använder jag på förskolan för att skapa musik till våra filmer vi gör.

Madpad har jag köpt tidigare men jag fastnade inte för den då men nu när jag fick använda den på workshopen så inspirerade it-pedagogen Peter Milton  mig till att hitta sätt som fungerar i min verksamhet. Jag arbetar med språkträning och då kan jag lägga in praxisbilder och spela in ljud till dom i appen och på så sätt leka och arbeta. Kanske vi kan lägga in korta rimord och på så sätt leka och lyssna. Lika ljud i början av ord, vilka möjligheter det finns bara man har fantasi!

Jag fick även möta och prova Bee-bo som är små lekfulla robotar som gör att barnen lekfullt kan möta programmering. De kan styra den lilla roboten och även här gäller det att tänka mer, hur kan de gå till ett visst mål utan att ex. krocka. Hur kan man göra för att de ska dansa? Ja det finns många kreativa, problemlösande uppgiftet att arbeta med.

bee-bo

 

Passa på att kika in AV Medias hemsida där finns det mycket användbart material.

 

/Monica

 

 

 

Kommentera

