Everytrail – bildpromenad

Everytrail är en app som går att använda när man är ute men barnen på promenad.

Photo 2014-05-11 22 06 21Du slår igång appen och startar den sedan är det bara att börja gå. Den noterar och märker ut din väg med GPS och under vägen så kan du stanna upp och fota. Dessa foton hamnar som en prick på din karta sedan.

Photo 2014-05-11 22 06 28

Det är nog så att det behöver finnas 3G på iPaden eller så använda en telefon att använda eller internetdela till iPaden. Jag har inte hunnit prova med iPaden ännu utan bara telefonen.

Detta är utmärkt sätt att dokumentera promenader och fånga detaljer som barnen intresserar sig för. Tänk att låta barnen få en möjlighet att återupptäcka och dela med sig av sina upptäckter. Detta går att se på datorn sedan och går att dela det med andra.

everytrail

 

Jag passade på att dokumentera en liten kort bit av min promenad i Kalmar när jag där och skulle föreläsa om dokumentation med iPad.

Tyvärr kom jag på det för sent för tänk om jag hade fångat hela promenaden från hotellet till Kalmar slott och runt det, förbi hamnen och sedan förbi domkyrkan….
Tänk vad roligt att kunna dela och hitta nya infallsvinklar på vägen. Det kanske är så att vi arbetar med former på förskolan så då kan vi fokusera på att hitta och fota olika former längs vägen. Eller så vara det som intresserar och gör barnen nyfiken. Tänk att sedan se tillbaka på promenaden som man gör vid olika tillfällen. Vad fotade vi då och vad hittar vi denna gång? Hur ser miljön ut? Hur fungerar kartan? Oj vad många intressanta tankar det väcker hos mig.

Min kollega använde appen runkeeper tidigare, läs mer om det i detta inlägg. 

Hur kopplar jag till läroplanen? 

 

”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden. I förskolan ska barnen möta vuxna som ser varje barns möjligheter och som engagerar sig i samspelet med både det enskilda barnet och barngruppen.

Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inom- hus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.” Lfpö98/10

/Monica 

 

One response to “Everytrail – bildpromenad

  1. Pingback: Every trail har bytt namn till Photo mapo | iPad i Östersund

Kommentera

