Projekt labyrint i förskolan och Facebook

Jag har under en tid nu arbetat med ett projekt utifrån ett barnprogram. Det är ett program som går på SVT och heter Labyrint.

Jag såg och hörde att barnen lekte, pratade och skapade själva lite utifrån det programmet men all barnen var inte med och alla hängde inte med då men de var nyfiken på vad detta var för något. Utifrån att detta var så intressant, spännande och fascinerade för barnen så påbörjade vi en gemensam resa utifrån programmet. VI startade med att göra en brianstorm om vad de kunde om programmet för att skapa en gemensam bild. Sedan tittade vi på ett program tillsammans för att alla kunna kika in de olika sakerna vi pratat om.

Barnen blev helt uppslukade av projektet och engagerade, jag hade en tanke på att vi på något sätt skulle få in gruppkänsla och samarbete som fokusområde. Så det har gått över förväntan med att få in eftersom barnen grupperar sig i leken och byter och ser varandra osv men dessutom började de bygga robotarna och då krävdes det en hel del av gruppen, många viljor och funderingar kring dessa robotar som vi skulle bygga. Jag hade en liten fundering att de kunde vara två och två när de byggde så kunde de bygga olika robotar men så tänkte inte barnen. De lockades in till varandra och hjälpte, funderade, byggde och skapade tillsammans hela tiden.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi började få otroliga robotar uppbyggda. Jag lade upp en bild på twitter och fick respons från andra som också arbetade med labyrint på förskolan. De skickad sin bild på samma robot som de byggt. Underbart tänkte jag, undra vad barnen funderar kring detta.

Tänk om vi kan samla ihop projekt labyrint från hela Sverige och inspirera varandra och ge tips på olika sätt att arbeta.

Jag startade en grupp på Facebook om Labyrint där vi kan samla inspiration och bilder. Tänk vilka möjligheter det finns nu med sociala medier! Gruppen heter Labyrint i förskolan gå med och tipsa om vad ni gör på er förskola. Jag har fått mycket inspiration redan därifrån!

Hur får vi IKT i detta projekt? 

Vi spelar memory  antingen via SVT.se och projicerar på väggen så får de trycka där och jag trycker på datorn och får agera Diadalos.

Vi skapar egna filmer i Puppet PALs där barnen får vara med i programmet och klara olika utmaningar.

Vi klarar pussel och olika uppgifter på iPaden.

Vi letar recept på slime och dokumenterar det med iPaden.

Vi har målat inne i ateljén och sedan spelat in förklaringar till teckningarna.

Vi utforskar och tittar på programmet och de olika robotarna och letar tecken som passar in i projektet.

Ja det var vad jag kom på än så länge och vi arbetar aktivt mot förskolans mål i läroplanen på olika sätt.

I vissa appar som jag använder vid språkarbete har jag lagt in robotarna som ett litet bus så det blir en överraskning eller som symbol för att det är dags att byta.

Men jag ser inte att det är något annorlunda med att ha memoryt på bordet med de vi skrivit ut eller när vi gör på iPaden.

/Monica

Kommentera

