SETT 2014

Nu börjar det närma sig för att åka till Stockholm och SETT 2014.

Jag får åka i år igen till mässan där jag kommer lyssna på många otroliga föreläsare. Förra året var första gången jag åkte på en mässa så mycket intryck och mycket att hinna med.

Vi är fem som åker från min enhet så vi kan sprida vidare våra erfarenheter i våra nätverksgrupper. Vi är från olika förskolor så det blir roligt att hinna pratat mer med varandra om vad vi gör på de olika förskolorna.

Förra året lyssnade jag på många duktiga föreläsare och många av dom kommer tillbaka så det ska bli roligt att få ta del av utvecklingen hos dom. Vad har hänt sedan förra året?

De jag vill hinna med att lyssna på är:

Catharina Schill och Henrik Salling föreläser om systematiskt kvalitets- arbete (SKA) i förskolan. De arbetar i Lunds kommun med ansvar för tre förskolor i Stångby. Henrik är förskollärare/IKT-pedagog och Catharina är förskolechef. De tydliggör det systematiska kvalitetsarbetet ur både pedagog- och ledningsperspektiv. De involverar barnen och föräldrarna genom att visa hur vardagsaktiviteter kopplas till läroplansmål i bloggen.

Stephanie Hamilton är evangelist inom lärande på Apple i Cuppertino. Att skapa en digital lärmiljö handlar inte enbart om digitala verktyg och innehåll. Det innebär också att förstå hur människor faktiskt lär sig och hur man skapar lärsituationer som maximerar elevens lärande. Stephanies presentation kommer att belysa Dr David Thornburgs ”Campfires in Cyberspace: Primordial Metaphors for Learning in the 21st Century” genom exempel på lärmiljöer från hela världen. Föreläsningen fokuserar på betydelsen av hur skolor är organiserade och planerade för vår tids generation elever.

Erika Kyrk-Seger är förskollärare/föreläsare/pedagogista/inspiratör/lärande framtid/ kollektiv individualist med glöd! Förra året på SETT berättade Erika om hur det gick till när hennes förskola fick iPads. Ett år har passerat, vad har hänt? Vilka processer har följt med tekniken och på vilket sätt har tekniken fördjupat barnens lärande? Vad tar barnen med sig när de börjar förskoleklass till hösten?

Kristofer Skogholm arbetar med utveckling inom systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation i Mölndal. Hur kan kvalitet uppstå i relationer? Hur går den att utveckla systematiskt med hjälp av dokumentation? Vad finns för likheter med surdegsbak? Vad finns det för svårigheter mellan mätresultat och levande kvalitet? Kristofer berättar om kvalitet i förskolan med styrdokument, kommunens kvalitetsarbete och vardagen i förskolan.

Johanna Kristensson arbetar som logoped på Resurscentrum Kärnhuset i Halmstads kommun och deltid på Oribi AB i Lund. I flera år har vi sett resultaten i internationella mätningar sjunka när det gäller svenska elevers läs- och skrivförmåga. Finns det något arbetssätt som kan vända denna trend och som kännetecknar framgångsrik språk-, läs- och skrivutveckling? Föreläsningen går in i Halmstads kommuns nya Rutin för språk-, läs- och skrivutveckling samt hur digitala och alternativa verktyg kan vara ett stöd i det förebyggande arbetet och de tidiga insatserna, redan innan eleverna hunnit misslyckas.

Sen sover man gott och laddar med en bra frukost för nästa fullspäckade dag:

Beppe Singer är utbildad kemist och har tidigare arbetat som lärare och rektor. Han är nu programledare för Hjärnkontoret och har även producerat en mängd naturvetenskapliga program åt UR. Hur känns det att sitta ”på andra sidan bänken”? Att känna sig värdelös, inkompetent och utan någon som helst motivation att räcka upp handen och delta i lärandet? Varför är det viktigt att sätta sig in i elevens vardag och vilka verktyg kan man använda sig av för att locka fram mod, lärandelust och stolthet hos en elev som stämplat sig själv som ett hopplöst fall? Beppe bjuder ödmjukt in till en ärlig, öppen och intim resa.

Markus Bergenord, digitalista, vilket man skulle kunna beskriva med att det handlar om relationen mellan digitala verktyg, miljö och människor. Har en barnsyn som är en blandning av två Lindgrens, Barbro och Astrid. – Hur barnen navigerar i en digital miljö. IKT har alldeles unika möjligheter att stärka och utveckla förskolans kreativa miljö, vi började med att skapa och utforska en miljö för ettåringar. Men det handlade aldrig om tingen, utan om hur de sätts i relation till lärande och experimenterande. Vilken verklig- het skapar barnen idag när det digitala och analoga möts?

Ulla-Karin Lundgren-Öhman är förskollärare och IKT/mediepedagog vid CMiT i Piteå där hon ansvarar för förskolornas arbete med IKT och media samt fortbildning. Hon är också projektledare för förskoleprojektet LekMiT. IKT kan vara ett engagerande, kreativt och ska- pande verktyg i förskolan, hela tiden med barns delaktighet i fokus. Hur kan man fläta sam- man digitala och analoga uttryck med fokus på berättande, så att medforskande pedagoger kan skapa lärsituationer utifrån målen i den reviderade läroplanen med fokus på rörlig bild

Cristian Fabbi, chef för den organisation som driver de kommunala för- skolorna i Bassa Reggiana i Italien. Simone Armini är atelierista inom samma förskolor. Idag uppmuntrar och stödjer digital teknologi nya former av pedagogisk dokumentation och ger nya möjligheter att värdesätta sko- lans kollektiva intelligenser. Vi önskar med några exempel skapa en kritisk reflektion bland kollegor kring användandet av teknologi inom förskolan.

Ann-Christin Forsberg är förskollärare, lärare, mediepedagog, handledare och fort- bildare inom ASL i Piteå Kommun. Kommunal språk-, läs- och skrivutvecklare. Har till- sammans med Erica Lövgren skrivit boken ”Med datorn som skrivverktyg” – Vad? – Hur?
– Varför? (nov. 2013). Avstamp från skrivningar i våra styrdokument blandat med teorier och praktiska exempel. Hur kan IKT berika lärandet när elever övar läsförståelse? Ann-Christin visar praktiska exempel, med skönlitteratur som utgångspunkt. Målgruppen är åk f-3.

Tobias Gyllensvärd är utbildad lärare med inriktningen medier, kommunikation och lärande. Han arbetar i dag som utvecklingsledare i en förskola i Nacka. I Sveriges förskolor och skolor packas det upp digitala verktyg i form av lärplattor och datorer. Vi är mitt uppe i en teknologisk revolution, det ställs nya krav på pedagogerna. Vissa välkomnar den, andra känner tvekan och kanske oro. Tobias fokuserar här på hur en modern pedagog kan arbeta. Han kommer dela med sig av sina tankar och visa praktiska exempel på hur han arbetar. Allt från film och musikproduktion till interaktivt lärande med andra länder.

Sedan alla program som finns i montrarna är intressanta att ta del av, hinner jag så kanske jag finns med Askunge i deras monter. Annars skicka en kommentar på bloggen eller på Twitter om du vill ses på mässan!

/Monica

Annonser

2 responses to “SETT 2014

  1. Maria Rönning

    HEJ! Hjälp, kan man återfå raderade bilder på Ipaden?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s