Kapitelbok på förskolan del 2

Nu har vi börjat läsa kapitelboken på förskolan, min kollega har startat upp det och spelat in kapitlet med dropvox. Vi använder telefonens headset när vi spelar in dels för att få bättre ljud och för att visa barnen tänker jag. Det blir tydligt att vi spelar in det.
Detta mailar vi till hela gruppens föräldrar så man kan lyssna även om man lyssnade på förskolan men först tänkte vi på dom som varit borta och missat.

Men nu är det ju så att detta fungerar ju inte av sig själv direkt så då behöver man fundera ut lösningar. Vi hade barn som inte lyssnat fast de varit borta, hm hur gör vi då? Jo jag tycker att vi följer vårt ansvar och låter barnen få en chans på förskolan att lyssna innan nästa kapitel. Kanske de kan lyssna efter frukosten eller om de kommer senare på dagen så kan de lyssna ikapp och hänga med i boken. Men klart vi hoppas att föräldrarna kommer att lyssna med sina barn hemma men tills vi är där så behöver vi möjliggöra för barnen!

Idag hade ett barn försökt att lyssna hemma men de hade inte fått till det så hen fick lyssna på förskolan istället och slapp missa en del i boken!

Jag gjorde QR koder av de inspelade kapitlen som jag satte upp i hallen.
Det gör att även barn som inte tillhör gruppen kan få en chans att lyssna på Lasse-Maja boken, eller mina kollegor kan lyssna och reflektera. Idag läste jag ett kapitel och då läste jag först hela kapitlet och sedan ville barnen lyssna på det och se bilderna, jag passade då att följa med i texten framför barnen med en penna.

Kommentera

