Starta en iPad 3

Lagring, på de flesta förskolor har man den iPad med 16GB vilket är lite utrymme, det blir fort fullt. Men det finns också några fördelar med det faktiskt.
Fördelen är att man får vara lite kritisk i vilka appar man laddar hem. Vi behöver inte erbjuda allt hela tiden, utbudet kan variera utifrån barnen och verksamhetens behov.
Men det gör även att vi behöver sålla bland alla bilder och filmer som vi tar i förskolan. Ibland när vi dokumenterar så blir det 30 bilder från samma situation varav 25 är suddiga och dåliga. Ja men rensa då bort de bilderna direkt. När jag har använt bilderna till någon dokumentation ex. som jag skrivit ut så brukar jag radera bilden direkt om jag inte vet att jag kommer använda den för något annat. Jag tänker att i värsta fall kan jag fota av dokumentet igen.

Annars så är det bästa alternativet för förskolan att spara över allt till datorn via sladden mellan datorn och iPaden.
Sedan kan man fundera över om man ska lagra på en server, datorns hårddisk eller USB minnen.
För att spara till datorn kika in dessa manualer!
Radera filmer och bilder via iTunes.
Föra över bilder från pc till iPad
Föra över dokument från iPad till pc.
Hämta appar utan trådlöst nätverk.
För över bilder från iPad till PC:
För att föra över bilder till pc är det bara att använda sladden och låtsas att det är en digitalkamera. När man kopplat in iPaden till en dator så kommer det upp en fråga på iPaden om man litar på datorn. Välj LITA PÅ, annars kommer du inte hitta iPaden på datorn.
Sedan går det att klicka sig fram på iPadens mappar tills du kommer till kamerarullen. Välj vilka du vill spara och spara till din mapp på datorn.

/Monica

Kommentera

