Explain everything och rita samtal

Explain everything är en användbar app till mycket. Den spelar in det som ritas och skriv på iPaden.
Jag använder den för seriesamtal eller ritprata om olika händelser på förskolan. Det som jag tycker är bra är att den spelar in samtalet under tiden, vilket gör att jag får ett material att gå tillbaka till att lyssna på och fundera kring.
Det är viktigt med att själv reflektera över vad man säger och gör och detta blir ett bra tillfälle att lyssna på, hur låter jag mot barnet? Lyssnar jag? Vad har jag för ton på rösten? Vad var bra i samtalet? Vad kom fram?

När man ritpratar så är det enkla figurer som man använder för att prata kring och då är denna app enkel, det går även att lägga till text.

20140327-182016.jpg

20140327-182034.jpg

Det är viktigt att fånga barnen och att själv kunna reflektera efteråt över olika situationer.

”Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar”. Lpfö98 rev10

/Monica
>

Kommentera

