Barnen får vara med och styra

I bockarna bruse projektet som jag själv känner att jag inte har några idéer om får barnen vara med och styra. Det är vårt projekt och inte mitt så det ska utgå från barnen.
Jag frågade ett barn om idéer vad vi skulle göra och hen tyckte vi skulle ha snöstjärnor i vår ”brusevärld”.
Ja vi spelade in en kort film med uppgiften att skapa snöstjärnor i papper och skapade en QR kod till filmen.

När vi hade fått uppdraget så funderade vi hur man gör stjärnor, ingen visste hur det skulle gå till så vi googlade på det. Vi kikade på en filmad instruktion och satte igång att arbeta.
Den här sidan hamnade vi på som inspirerade oss vidare.

Under arbetets gång berättar jag att vi ska skypa med en förskola om två dagar och att vi ska ge dom ett uppdrag, något de kan göra. Barnen säger direkt sjöstjärnor eftersom vi sitter och gör det själva. Jaha okej tänker jag att det skulle bli bra. Jag frågar barnen hur vi ska visa dom hur man gör, tänk om dom inte heller vet hur man viker och klipper. Barnen tycker att det är
självklart att vi ska göra en egen film och visa. Ett barn sätter igång och ett barn ställer sig på en stol och filmar.
Då fick några barn göra musiken i paint music så fick vi ihop en bra instruktionsfilm.

/Monica

Kommentera

