Bockarna bruse

Idag hade jag reflektion med specialpedagogen, hon undrade hur det gick med bockarna bruse och jag svarade att jag tror att dom är klar med sagan. Det känns som om de inte vill jobba mer aktivt med den, men den får vara i bakgrunden kvar.

20140218-193430.jpg
HAHAHAHA

Så fel jag hade och vilken tur att jag både frågade och lyssnade på barnen!
Jag undrade om något saknades i vår bruse värld. Barnen nappade direkt, träd finns inte och inga stenar under bron.
Jag öppnade för barnen att fundera vilket material sim behövdes och de hittade snabbt material att använda. Vi hittade en björkbit som vi hamrade fast spikar i för löven.
Kreativt kaos hade vi – underbart!

20140218-192826.jpg

Vi jobbade länge med trädet och alla hjälpte till.

20140218-192915.jpg

Sedan kom barnen på att vad gör trollet på kvällen? Hmm åh så spännande…. Många tankar kom fram tillslut började ett barn att skriva ett brev till trollet och då smittades det till hela gruppen! Det är så häftigt att få vara med barnen i detta och själv följa med och möjliggöra deras idéer.
Vi hämtade en brevlåda från källaren som vi lade breven i. Så nu får väl trollet vakna och skriva ett svar till barnen ( jag får väl jobba lite kväll då för att hjälpa trollet på traven)

20140218-193334.jpg

Undra vart detta leder, spännande och vilken lyx att jag får följa med!

förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
• utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,
• utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
Förskollärare ska ansvara för
• att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. Lpfö98/10

/Monica

Kommentera

