månadens teckenfilm

Idag har jag arbetat på förskolan med månadens tecken, min kollega har valt ut sex tecken som vi uppmärksammar lite extra på förskolan.  Jag tänkte att ett barn skulle filma mig när jag tecknar dessa och sedan lägga upp den filmen på vår Facebook och skapa ett youtube konto för teckenfilmer jag gör. Fast vad som hände var att barnet inte alls ville filma mig….Jaha det blev ju tokigt tänkte jag för barnet vill teckna och bli filmad. Hen ville skicka det hem till sin familj och hade inte tänkt på det som jag hade tänkt. Men om barnen är så pigga på att vilja visa vad de kan och ha en chans att lära och äga tecknen så klart att hen ska få göra det!

Hen började teckna och jag filmade sedan frågade jag kan du filma mig nu? Men nej fick jag till svar hen ville teckna nu tillsammans  med mig…Ja vi filmade det när vi gjorde det tillsammans och jag började fundera på att jag får väl göra den filmen senare.

Vi gick upp till resten av barngruppen och jag mötte en kollega. Jag berättade om min tanke med månadens tecken att vi borde filma och lägga upp det, hon nappade direkt men hon tänkte inte heller som jag utan hon tänkte att barnen ska teckna även hon. Jag hade bara tankar på problem och började prata om att det går inte för barnen ska inte publiceras men hon såg möjligheter istället och  kom fram till att bara barnens händer behöver filmas och de två tecken där ansiktet är med kan vi teckna.

Alla barnen blev engagerade och dessa korta filmerna lade vi ihop i iMovie, vi skrev till varje film ordet och ljudade länge tillsammans och alla var med. Vi spelade in ordet med mikrofonen i kör och det blev en hel film med tecken!

Tack vare min kollega fick vi in mycket mer i denna film än om jag hade gjort den själv och barnen var de som vann på hennes förslag!

Tusen tack till min kollega som ser möjligheterna när jag glömmer av mig, för det händer men det är det vi ska lära av!

/Monica

Kommentera

