Förändring på gång – sociala medier

Jag upplever att det pågår en förändring bland förskollärare idag. Jag har upplevt att det tidigare varit lite skamligt att dela med sig av det man gör och även att be om hjälp. Man ska vara så duktig hela tiden och göra rätt osv. Men nu med de sociala medierna kan man ibland öppet eller lite anonymt be om hjälp eller hjälpa någon annan. På Facebook finns det massa olika grupper för förskolor med olika innehåll och det är så roligt att se hur det dyker upp olika frågor, tankar och problem ganska snart så kommer det olika svar. Svaren är väldigt varierande och lika viktiga tycker jag, det kan vara en mening eller ett långt svar men det spelar ingen roll för engagemanget är imponerande!

Jag behövde en lösning för att loopa film på iPaden och det tog inte många minuter innan jag fick en lösning. Så suveränt med Facebook och alla kollegor runt om i Sverige!

Twitter är ett annat socialt media där man kan följa intressanta pedagoger och på torsdagar delta i förskolechatt, där det diskuteras kring något ämne. Det är bara att dyka in i chatten och komma med olika tankar!

För att komma igång med twitter så behövs ett konto på twitter, sedan är det bara att börja följa intressanta personer. Hitta någon att börja följa och kika vilka den personen följer eller som följer den personen så kan man komma vidare och hitta inom samma område folk som twittrar, vill du följa förskollärare så sök på #fskchatt så kommer det upp vilka som skrivit kring det ämnet.

Detta ser jag som stora steg för att komma igång och vidare i sitt arbete, det gör att det blir betydligt fler kollegor att få hjälp av och hjälpa. Många olika synsätt och vinklar får man med sig och även om man varken har en fråga eller svar så kan man ta del av konversationen och bära tankarna vidare.

Jag vill vara en förskollärare som delar med mig av mina tankar för om inte jag börjar vem ska då göra det? Kan jag förvänta mig att bli serverad av andra eller växer jag själv när jag får fundera och formulera mina tankar?

Jag skriver nu bloggen för att samla allt mitt material för jag går ofta tillbaka i bloggen, läser och funderar men glömmer ibland att den är offentlig och blir lite blyg när någon tipsar om bloggen eller säger/skriver något positivt men jag försöker att sträcka lite på mig och säga tack!

/Monica

Kommentera

