Ny vecka, nya utmaningar…

Härligt med en ny jobbvecka massa möjligheter att lyssna in och utmana både barnen och mig.

Jag har fortfarande bockarna bruse som vi berättar och nu har vi börjat tova bockarna i ull så vi får fortsätta med det imorgon också. Vi känner, luktar, tovar och provar ullen men kanske vi ska fundera på var den kommer ifrån, hur går det till? Vi får fundera på skillnad mellan getens päls och fårets ull. Kanske finns det något filmklipp vi kan titta på tillsammans. Vi kan använda dokumentkameran för att zooma in och undersöka kanske. Vi får nog forska lite mer i detta och nu tänker jag på vad Gunilla Dahlberg pratade om att som pedagog forska själv så man kan kunskaper för att kunna utmana barnens tankar vidare så arbetet inte fastnar. Tur att det finns lite resurser på internet så på Jordbruksverket kan jag läsa in mig lite. Måste även tipsa om förskoleburkens sida med massa tips om bockarna bruse eller film med sången på tecken eller film med sagan på teckenspråk.

Så det blir till att forska om getter och vi har sådan tur att på Jamtli finns det getter som jag hoppas vi kan besöka framöver.

20140126-215018.jpg

/Monica

Kommentera

