Projektbrev till föräldrar

Nu när jag jobbar mer så hinner jag med lilla projeket om bockarna bruse men jag träffar nästan aldrig föräldrarna med mina arbetstider.

”Förskolans arbete med barnen ska därför ske i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. Föräldrarna ska ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i för skolan. Att förskolan är tydlig i fråga om mål och innehåll är därför en förutsättning för barnens och föräldrarnas möjligheter till inflytande” Lpfö98/10

Därför så började jag skriva ett projektbrev till dom om bockarna bruse. I brevet fick dom information om vad vi gjort, vad vi kommer att göra och varför vi gör det. Projektbrevet och en dokumentation över barnets troll mailade jag till familjerna. Först var min tanke att bara maila dokumentationen men började fundera varför bara det, de behöver veta vad vi gör och varför, för att förstå!
Det är dessutom miljövänligt att maila istället för att skriva ut till alla och nu har de något extra att prata om hemma och fråga vidare om.

För att synliggöra varför vi arbetar med bockarna bruse gjorde jag lotusdiagram för att visa på alla målen och vilka jag har tänkt att vi kommer arbeta mot med inställning om att det kan bli annorlunda eftersom barnen är med och påverkar arbetet.

20140116-182410.jpg

Hur gör ni för att nå föräldrarna? Jag tror att om de vet vad och varför vi arbetar med vissa projekt så kanske de kan komma med idéer eller bidra med något?

/Monica

Kommentera

