Qr kod och sagan bockarna bruse

Fick tips på Twitter av Maria att de gjorde delar av sagan med qrkoder, så det blir en stig. Nu har vi ingen iPad med 3G utan vi får hålla det inomhus. Jag och barnen jobbar med bockarna bruse nu och då skapade jag Qr koder till den sagan. Det blev filmer på en bild ur sagan och så får man uppgifter i filmen.

”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning” Lpfö98/10

20140114-113013.jpg
Det var riktigt roligt, barnen hade sett koder på badhuset, tv men de visste inte så mycket om dom. Jag berättade att de innehöll hemliga meddelanden till barnen. Nu kommer det upp lite QR koder på förskolan. Detta ska de kunna gå tillbaka till själva, scanna en kod och jag hoppas att de då har med en kompis som de kan visa och lära.

”Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer.” Lpfö98/10

Barnen reagerade inte på att det var jag som berättade i filmen utan nappade direkt på koderna, frågorna och uppgiften.
Jag hade engagerade barn som ritade, samtalade och samarbetade samtidigt som de ritade varsitt troll.
Allt eftersom trollen blev klar så intervjuade jag barnen om deras troll genom att filma med iPadens kamera. När ett barn blev intervjuat så var alla barnen tysta och respekterade kompisen för att inte störa.
När alla barn var klar och intervjuade fick de leka i rummet och lekte medan jag satt i rummet och skrev mer deras tankar och gjorde en dokumentation i Pages, kopplade mot läroplanens citat som jag hade i mitt syfte med aktiviteten.
Dokumentation kommer sättas in i deras pärm och en bild på deras troll sätts upp på väggen. Vissa av barnens tankar kring trollen känns som privata och därför vill jag inte ”blotta” barnens tankar offentligt på väggen.

20140114-221508.jpg

/Monica

Kommentera

