IKT planering framåt och reflektioner bakåt

Jag har börjat fundera över vad jag kan erbjuda barn på förskolan nu denna termin. Vi har arbetat mycket med iPaden och haft bra och lustfyllda träningstillfällen. Barnen märker inte att de tränar ibland och då är det bra tycker jag för det finns så många andra stunder som kan vara jobbiga och som barn får kämpa med. Kan man göra det lustfyllt och ge dem självförtroende så ska man. Vi behöver ge dem känslan att lyckas!!

Jag kommer fortsätta med de apparna jag har arbetat med förra terminen:

    Babblarna
    Busdjurens fotomemospel
    Pratkort
    Voxpix
    Se bokstavsljuden
    Om en bild
    Make a dice
    Bokstavspussel
    Puppet pals
    iMovie

Vad gjorde jag förra året?

Jag hade resurstiden på förskolan och använde material och bilder vi fick från logopeden med ljud. Dessa bilder fotade jag av och la in i de olika apparna så det blev spel av dem. Vi startade upp berättande, provade fritt berättande för att dokumenterar nuläget och sedan började vi med en känd saga som barnen valde och det var bockarna Bruse.
Vi letade upp material och skapade en sagovärld av en bakgrundslåda, lego, klossar, tyger, klädnypor, tre bockar ja allt vi hittade på förskolan. Detta blev vår lekmiljö utifrån sagan som vi kunde leka i medan vi tillsammans byggde ut rollerna. Vi fotade av miljön, figurerna och skapade en film i Puppet pals. Vi tränade på många ljud, röststyrka och språkmelodi utan att någon lade märke till det för vi hade så roligt ihop! Vi hade roligt , lyckades och gjorde något märkvärdigt!

    Gunilla Dahlberg sa så bra ”Märkvärdiggör det barnen har gjort”. Den tanken bär jag nu alltid med mig.

Appen Voxpix blev barnens favorit och vi bestämde tillsammans vilka ljud vi skulle arbeta med och lekte med figurerna, men det var inte bara lek för vi tränade utan att de märke det olika storlekar och platser osv. Jag hade många tankar när vi ”lekte”.
Sedan har jag dokumenterat mycket med kameran, iPadens kamera och book creator vilket är en stor tillgång och en digital skatt som en förskollärare från Guldkustens förskola beskrev det som!

De jag kommer utöka med nu är
Fonemo pro

20140110-221726.jpg
Grid player

20140110-221826.jpg
Pic collage

20140110-221850.jpg

Varför utökar jag med dessa appar?

Jag tror att Grid player kommer hjälpa oss leka med meningar, ord, ordbilder, text, uttal blir lite lekskrivning med appen.
Fonemo pro kommer underlätta träningen på uttal av enstaka ljud och hur de kan bli tillsammans.
Pic collage blir en grund för eget berättande med bilder, foton och egen dokumentation för barnen.

/Monica

Kommentera

