Pekbok med djur

Bara för att man har en iPad och appar så betyder inte det att det automatiskt är bra. Här är ett klipp när sonen sitter ensam med en pekboksapp med djur.

”Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer.”Lpfö98/10

Mina tankar som kom när jag kikade på hans användande är att tänka om det hade varit en engagerad pedagog och ”fiffiga” kompisar som stoppade, ställde frågor och samtalade kring dessa djur som han tittade på. Ensam så blir det inget mer, han kommer inte vidare och utmanas inte det behöver vara fler kring iPaden och just därför är det stor skillnad i användningen hemma och på förskolan. På förskolan hade han suttit med kompisar och pedagog, han hade fått utmaningar och kunnat utmanat andra.

Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,
• utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra
Lpfö98/10

Annonser

One response to “Pekbok med djur

  1. Pingback: Språkappar | iPad i Östersund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s