Daily Archives: 30 december, 2013

Året som gick 2013

Nu blir det nytt år och nya möjligheter, jag hoppas på många nya spännande möten och erfarenheter!
2013 blev ett spännande år för mig det var året jag fick föreläsa och skriva ihop mitt material till en riktig bok. Tack till Mirvi Unge på förlaget Askunge som trodde på mitt material och hjälpte mig med min bok Dokumentera och skapa med lärplatta.
Jag hade aldrig trott för ett år sen att jag skulle kunna vara den person som gör en bok och som törs stå framför andra att berätta och inspirera. Men jag har vågat kliva utanför min trygghetzon och utforska nya områden. Jag är verkligen glad över att jag tordes för så mycket erfarenheter och möten det har gett mig att våga. När jag är ute så uppmuntrar jag alltid deltagarna att börja våga!
Att få föreläsa inför andra är en utmaning varenda gång och efter varje tillfälle får jag med mig nya tankar. Jag har verkligen lärt mig mycket under året, att formulera mina tankar och idéer för att andra ska förstå. En förskolechef i Åre beskrev föreläsningen som ett smörgåsbord så får man plocka efter behov och intresse. Det var verkligen en bra beskrivning för alla kan inte göra allt och alla måste börja där de är.

Förra året redan var jag helt inne på att det måste utgå från pedagogerna behovet att lära och att i nära samtal och dialog hitta deras behov. Vad jag inte då visste var att det finns något som heter coachning inom skolan men när jag såg Janna Scheeles föreläsning på webben så satte hon ord på mina tankar. Jag var inte ensam om de tankarna och hon kunde ge mig nya tankar vidare. Jag började följa henne på Twitter och när hon flyttade till Östersund och började som utvecklingsledare fick jag möjlighet att fråga henne lite mer. Här är jag bara i början av min process och tankebanor, jag har börjat lite med att läsa lite litteratur men det är ju i samtal och i dialog som det ger mer och det har jag inte hittat ännu. Tänk om det kunde finnas en studiecirkel eller nätverk där vi kan lyfta de frågorna och lära varandra, lokalt eller digitalt? Jag har börjat med att lyssna mer aktivt och reflekterar en hel del över hur jag lyssnar på andra, men det är inte lätt, tur jag gillar utmaningar.

SETT- dagarna åkte jag till för första gången och det var en underbar inspirationsresa, fick ut väldigt mycket av de dagarna och önskar och hoppas att jag får fler chanser att åka dit! Sedan är det en stor uppgift att ta tillbaka det till kollegorna för att sprida det. Min förskolechef är väldigt framåt på det och vi får alltid tid och tillfällen att delge varandra efter vi varit på någon utbildning. Det är viktigt att det värdesätts och att det inte är enstaka insatser det ska ingå i hela verksamheten. Jag hoppas verkligen att jag får chans att åka till SETT 2014.

Jag fick åka till förskolearenan och träffa Erika Olsson en väldigt inspirerande och engagerad tjej! Imponerande att hon bokat duktiga föreläsare och ordnar en inspirationsdag för förskolan! Missa inte henne i vår när hon ordnar en ny dag!

Jag har fått vara med i kommunens utbildningar för förskollärare både som utbildare och deltagare. Som utbildare är det en utmaning att förklara hur jag gör och tänker om dokumentation. Som deltagare hade jag i uppgift att reflektera, lära av andra och ta tillbaka det till vår enhet. Vi var fyra pedagoger på samma utbildning och vi bildade en referensgrupp som samlades efter varje utbildningstillfälle och reflekterade. Det vi kom fram till tog vi tillbaka till fyra nätverksgrupper och diskuterade och reflekterad ihop utifrån olika frågeställningar. Förra tillfället i gruppen ställde förskolechefen frågan om vad det gett oss att ha dessa grupper efter utbildningen och jag insåg att utbildningen hade blivit tunn och lite fattig om vi inte haft dessa reflektionstillfällen och nätverksgrupper. Det är i samtal, möten och dialog som lärande sker tror jag och Gunilla Dahlberg förklarar det som det rhizomatiska lärandet. Tänk om jag hade varit ensam med alla dessa tankar och inte blivit utmanad att tänka vidare det hade inte blivit bra, det kollegiala lärandet är otroligt viktigt och behövs mer!

Massvis med appar har jag har provat och funderat om hur de kan användas i verksamheten kopplat till förskolans läroplan. Många appar har handlat om dokumentation och nu kommer nog mycket att handla om mitt arbete med IPad som hjälpmedel. Det finns mycket man kan hitta på för att underlätta för barn som behöver extra stöd. Min förskolechef sa barn med behov av särskilt stöd behöver extra fiffiga pedagoger men jag tänker också fiffiga hjälpmedel. Det jag önskar är att jag var bättre på att ordna på bloggen så det skulle vara enklare att hitta. Men det kanske någon läsare har tips om?

Jag tycker om att lyfta mina kollegor och uppmärksamma det som andra gör för jag lär mig själv hela tiden både av barnen och av kollegor. Jag vill verkligen att andra ska få tillfällen att våga dela med sig. Jag mår bra av att lyfta andra och ge positiv feedback det är något som många kan behöva göra mer av. Berättar du till din kollega som gjorde något bra? Berättade du för din chef eller andra om det som dina kollegor är bra på? Ger du andra tillfällen att dela med sig? Vågar du säga tack och sträcka på dig när du får beröm?

Undra vad som 2014 kommer att erbjuda för utmaningar och erfarenheter?

Tack till er alla som läser bloggen och som jag möter på Facebook, Twitter eller någon annanstans!
Gott nytt år!

20131231-100957.jpg
(Fyrverkerier med appen fireworks)
/Monica