Läsning i förskolan & #fskchatt

Här kommer en föreläsning från UR med Ulla Damber, forskare i läs- och skrivutveckling, träffade henne när jag läste förskollärarlyftet på MIUN ht 2011. Hon var väldigt spännande och vi såg alltid fram emot hennes lektioner på universitet. Många tankar väckte hon hos oss och fick oss redan då att börja funder på syftet med läsning och läsvilor i förskolor. Hon höll på med detta arbete då vi hade henne så det är roligt att få lyssna på henne nu igen två år senare. Vi var med i hennes studie och fick svara på enkäter och be våra kollegor att fylla i dessa enkäter. Det är verkligen som hon säger att alla sa att vi läste och att vi läste massor MEN när vi såg resultaten så var inte läsningen alls prioriterad och det var sällan den blev helt genomförd och viktig!

Ulla Damber 

http://urplay.se/Produkter/179722-UR-Samtiden-Skolforum-2013-Betydelsen-av-tidiga-textmoten

Det är mycket prat om läsning i förskolan och jag själv har varit en pedagog som inte tyckt om läsning och berättande i förskolan men så fick jag vara med i ett underbart genomtänkt projekt. Projektet hette Konsten att berätta och det finns att läsa om den här.

Det var då jag läste, diskuterade, inspirerades och prova olika sätt att berätta och läsa på. Det var i det projektet, Konsten att berätta, jag vågade erkänna att jag inte tidigare tyckt om att läsa men då börjat hitta mitt sätt att läsa och berätta. Visst hade jag låtit barnen berätta mycket tidigare men det hade till stor del varit för att själv slippa undan, tänk vilken tur för de barn jag kommer att möta att jag fick delta i projektet! Efter detta projekt fick jag gå förskollärarlyftet så det blev återigen påmint och lyft om läsning och dess betydelse.

Nu har jag en lust att arbeta mer med boken och ge den ett värde, fånga barnen med läsning och berättandet. Nu vill jag få barnen att läsa boken med fleruttryckssätt, vi kanske leker utifrån boken, hittar ord, dramatiserar boken, har boksamtal eller något annat. BOKEN är viktigt men boken behöver även en vuxen tillsammans med barnen. 

Det löser sig inte bara för att man har en massa böcker på förskolan det krävs lite mer av oss pedagoger. Vi måste se vad läsningen kan ge barnen och utmana barnen efter boken.

Aktiv läsning och aktivt lyssnande!

saga

lilla_anna3

/Monica

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s