Daily Archives: 18 december, 2013

Läsning i förskolan & #fskchatt

Här kommer en föreläsning från UR med Ulla Damber, forskare i läs- och skrivutveckling, träffade henne när jag läste förskollärarlyftet på MIUN ht 2011. Hon var väldigt spännande och vi såg alltid fram emot hennes lektioner på universitet. Många tankar väckte hon hos oss och fick oss redan då att börja funder på syftet med läsning och läsvilor i förskolor. Hon höll på med detta arbete då vi hade henne så det är roligt att få lyssna på henne nu igen två år senare. Vi var med i hennes studie och fick svara på enkäter och be våra kollegor att fylla i dessa enkäter. Det är verkligen som hon säger att alla sa att vi läste och att vi läste massor MEN när vi såg resultaten så var inte läsningen alls prioriterad och det var sällan den blev helt genomförd och viktig!

Ulla Damber 

http://urplay.se/Produkter/179722-UR-Samtiden-Skolforum-2013-Betydelsen-av-tidiga-textmoten

Det är mycket prat om läsning i förskolan och jag själv har varit en pedagog som inte tyckt om läsning och berättande i förskolan men så fick jag vara med i ett underbart genomtänkt projekt. Projektet hette Konsten att berätta och det finns att läsa om den här.

Det var då jag läste, diskuterade, inspirerades och prova olika sätt att berätta och läsa på. Det var i det projektet, Konsten att berätta, jag vågade erkänna att jag inte tidigare tyckt om att läsa men då börjat hitta mitt sätt att läsa och berätta. Visst hade jag låtit barnen berätta mycket tidigare men det hade till stor del varit för att själv slippa undan, tänk vilken tur för de barn jag kommer att möta att jag fick delta i projektet! Efter detta projekt fick jag gå förskollärarlyftet så det blev återigen påmint och lyft om läsning och dess betydelse.

Nu har jag en lust att arbeta mer med boken och ge den ett värde, fånga barnen med läsning och berättandet. Nu vill jag få barnen att läsa boken med fleruttryckssätt, vi kanske leker utifrån boken, hittar ord, dramatiserar boken, har boksamtal eller något annat. BOKEN är viktigt men boken behöver även en vuxen tillsammans med barnen. 

Det löser sig inte bara för att man har en massa böcker på förskolan det krävs lite mer av oss pedagoger. Vi måste se vad läsningen kan ge barnen och utmana barnen efter boken.

Aktiv läsning och aktivt lyssnande!

saga

lilla_anna3

/Monica

Begär åtkomst till mikrofon & bilder.

Appar som det går att använda bilder eller spara bilder från begär åtkomst till kamerarullen och appar som det går att spela in med eller som använder ljud begär åtkomst till mikrofonen. Den frågan kommer bara upp första gången en app startas efter att den laddats ner från app store. Bland annat appen Voxpix behöver ha tillgång till mikrofonen.

20131218-141641.jpg
Det är bra att godkänna det och trycka OK!

Skulle man missa det i början så går det att ordna. Jag brukar glömma det ibland och ibland när jag ska spels in något så blir det inget och jag blir verkligen förvånad och glömmer bort att kolla den inställningen.

För att ordna eller kolla om det är felet när det inte fungerar är att gå in på inställningar – integritetsskydd – mikrofon eller bilder. Se till att de apparna är blå annars svep med fingret på knappen.

20131218-185923.jpg

/Monica

Voxpix – röst och språkträning

En bra app för att använda som hjälpmedel vid språkträning och röstträning är Voxpix.

20131216-210255.jpg
Passa på att läsa tankarna om hur appen kan användas, där står det tydligt att det är pedagogen som bestämmer vilka ljud som behöver tränas och att barnet får en återkoppling direkt i form av en figur.

20131216-210420.jpg
Tänk igenom vad ni behöver kanske kan det vara enstaka ljud, ord, nonsensord eller ljud. Du kan bestämma vilket ljud och slår på mikrofonen så ska barnet upprepa och härma dig.
Det finns olika nivåer och figurer att byta bland och som avslut så brukar vi leka med figurerna.

20131216-211353.jpg
Djuren kan sedan bli till en lek/saga och det blir lockande att se vad som ska komma sedan som vi kan leka med efteråt. Annars så är det bra att leka med olika begrepp vilken är störst och vilken är minst? Vilken är framför/bakom/på sidan/bredvid?
Man kan anpassa efter behov i appen eftersom den är ganska öppen så får man utrymme som pedagog att fylla det utifrån behovet.

20131216-211920.jpg
Jag använder denna app på förskolan och det har blivit barnens favoritapp, just att det blir ett moment efter den korta träningen med lek, fantasi och berättande. Tänk vidare i appen när ni har tränat och lek och ha roligt ihop.

Barn som behöver extra stöd med språket behöver olika sätt att träna och leka fram ljud så det här kompletterar bra andra aktiviteter vi gör på förskolan.

Hur kopplar jag till läroplanen?
”Verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt.” Lpfö98/10